دیدگاه کلی رهبر طالبان درباره حکومت؛ از روابط با کشورها تا تعهد به تلاش برای حقوق بشر

جنبش طالبان اعلام کرد که دولت “موقت” به منظور تسلط بر اوضاع و پیش‌بردن امور اجرایی افغانستان تشکیل شده است.

دیدگاه کلی رهبر طالبان درباره حکومت؛ از روابط با کشورها تا تعهد به تلاش برای حقوق بشر

به گزارش ممتاز نیوز، هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان امروز (چهارشنبه) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت تشکیل شده توسط این جنبش به زودی کارش را برای اجرای احکام شرعی و قوانین وضع شده در افغانستان آغاز خواهد کرد.

در این بیانیه که دیدگاه کلی طالبان درباره حکومت را مشخص می‌کند، آمده است: طالبان خواستار روابط مثبت و قوی با همسایگان خود و تمام جهان بر اساس اصل احترام متقابل و تعامل خوب است.

در این بیانیه تصریح شده است: روابط طالبان با کشورها بر اساس دستیابی به منافع عالی افغانستان و درعین حال پایبندی به تمام قوانین، قطعنامه‌ها و منشورهای بین‌المللی است که با شریعت اسلامی و ارزش‌های ملی ما مغایرت ندارد. ما همچنین می‌خواهیم کشورهای جهان با ما روابط سازنده و قوی، روابط خوب سیاسی و دیپلماتیک برقرار کنند و با ما همکاری داشته باشند.

رهبر طالبان درباره حقوق بشر که متهم به نقض آن در دولت خود در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ است، نیز تاکید کرد: امارت اسلامی ما در رابطه با حقوق بشر، حقوق اقلیت‌ها و حقوق گروه‌های محروم گام‌های جدی و موثری برمی‌دارد؛ طوری که همه افغان‌ها (بدون استثنا) حق دارند در کشور خود در امنیت، صلح و عزت زندگی کنند.

آخوندزاده متعهد شد که اقتصاد افغانستان، رشد، گسترش و شکوفایی آن را تقویت کرده و فرصت‌های ویژه‌ای را برای تجارت در زمینه‌های مختلف ایجاد کند و برای مقابله با بیکاری و در عین حال خودکفایی افغانستان تلاش کند.

در این بیانیه در رابطه با آزادی رسانه‌ها نیز تاکید شده است: روزنامه‌ها و رسانه‌ها بخش مهمی از جامعه هستند، بنابراین ما در راستای استقلال آنها کار خواهیم کرد و فعالیت‌های آنها را بهبود می‌بخشیم. همچنین وظیفه رسانه‌ها است که در مطالبشان اصول قانونی، منافع ملی و بی‌طرفی را لحاظ کنند.

رهبر طالبان همچنین خطاب به همسایگان افغانستان و کشورهای منطقه و جهان اعلام کرد: از خاک افغانستان علیه امنیت هیچ کشور دیگری استفاده نخواهد شد و ما به همه اطمینان می‌دهیم که احساس نگرانی و یا ترس از سوی افغانستان نداشته باشند و در مقابل از آنها می‌خواهیم که اقدام به مثل کنند.

طالبان در بیانیه خود با تأکید بر اطمینان بخشیدن به همه دیپلمات‌های خارجی، سفارتخانه‌ها، کنسولگری‌ها، موسسات امدادی و سرمایه گذاران اعلام کرد که این هیئت‌های دیپلماتیک با هیچ مشکلی روبرو نخواهند شد و امارت اسلامی تمام تلاش خود را برای تأمین امنیت به کار خواهد گرفت، بنابراین آنها باید به فعالیت خود ادامه دهند.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.