رئیس انستیتو تغذیه و صنایع غذایی کشور در گفتگو با آریا: کمبود ریزمغذی ها مشکل اساسی کشور محسوب می شود

خبرگزاری آریا-مجید حاجی فرجی گفت: «با وجود روند رو به رشد اضافه وزن در کشور، بسیاری از افراد در دریافت ریز مغذی ها از جمله آهن، کلسیم  با مشکل مواجه اند.»

ریزمغذی ها دسته ای از عناصر و ترکیبات شیمیایی هستند که به میزان جزیی مورد نیاز بدن هستند اما همین مقدار جزیی نقش مهمی در فرآیند های شیمیایی بدن دارد و از این طریق به حفظ و ارتقای سلامت انسان کمک می کند.

کاهش سیستم ایمنی بدن و احتمال افزایش ابتلا به بیماری ها، کاهش قدرت فراگیری، کوتاه ماندن قد و اختلال در رشد و بلوغ از جمله عوارض کمبود ریز مغذی ها در میان کودکان و نوجوانان به شمار می رود.

دکتر مجید حاجی فرجی، رئیس انستیتو تغذیه و صنایع غذایی کشور در گفتگو با خبرنگار آریا با اشاره به  وضعیت تغذیه در کشور بیان کرد: « در حالی که افراد اشتهایی به خوردن نداشته و دارای اضافه وزن هستند ولی در ریز مغذی ها با مشکل مواجه اند . آهن، کلسیم، ویتامین D، روی و ویتامین B2 موجود در شیر از جمله مواردی است که با کمبود آن در کشور مواجه هستیم.»

وی با بیان اینکه سوء تغذیه و کمبود پروتئین انرژی در کشور بسیار نادر است گفت: « در مناطق جنوب، خراسان جنوبی، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و برخی از مناطق شمال غربی و شرقی کشور برخی کمبودها مشاهده می شود.»

به گفته رئیس انستیتو تغذیه و صنایع غذایی کشور، ویتامین (A) یکی ازمهم‌ترین و موثر‌ترین آنتی اکسیدان‌ها در سیستم ایمنی بدن و سایر اختلالات آن است ولی در برخی از نقاط کشور به ویژه استان هرمزگان و مناطق جنوبی با مشکل کمبود ویتامین (A) مواجه هستیم.

کمبود ریز مغذی ها اختلالات مهمی در عملکرد طبیعی اندام های بدن ایجاد می کند. عوارض ناشی از کمبود بعضی از ریزمغذی ها از چنان اهمیتی برخوردارند که تلاش های بسیاری در سراسر دنیا صورت می گیرد تا میزان این کمبود ها را در جامعه به حداقل برسانند. در بسیاری از کشور ها به روش های گوناگون این ریزمغذی ها به الگوی مصرف روزانه مردم اضافه می شود که غنی کردن مواد غذایی با ریزمغذی های گوناگون و تامین آنها به صورت مکمل از آن جمله اند. از سوی دیگر، تلاش برای تصحیح فرهنگ و الگوی غذایی مردم در جهت شناساندن اهمیت این موضوع و آموزش همگانی، راه حل های این معضل بهداشتی هستند.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.