رئیس ستاد دیه: دفاتر مجبور شوند مهریه بیشتر از ۱۴ سکه را ثبت نکنند

بولتن نیوز: در بسیاری از اوقات، مهریهٔ دختران مسلمان ایرانی بر مبنای سکه‌های طلا تعیین می‌شود؛ از سال تولد دختر گرفته تا شمار ائمه یا سوره‌های قرآن کریم به عنوان تعداد سکه‌های مهریه دختران بریده می‌شود.

بر اساس تحقیقی در سال ۱۳۸۷ در مرکز مطالعات جمعیتی آسیا و اقیانوسیه از بیش از ۱۲۰۰ زن و مرد متاهل بین ۱۸ تا ۴۰ سال در حدود ۱۲ استان ایران نشان داده که میانگین مهریه به اعلام زنان ۳۵۰ سکه طلا و به اعلام مردان ۲۶۰سکه طلا است. این پژوهش از رشد سریع میانگین مهریه در سال‌های اخیر حکایت داشته به طوری‌که تنها در عرض ۵ سال از میانگین ۳۰۰ سکه به ۴۵۰ سکه طلا رسیده‌است. البته مهریه‌هایی با مبنای ۱۲۴۰۰۰سکه طلا هم دیده شده‌است.

در این رابطه چالشهایی به وجود آمده است که بالاخره چندی پیش رئیس قوه قضاییه از ابلاغ آیین‌نامه آزادی زندانیان معسر در پرداخت مهریه خبر داد تا به موجب آن افرادی که در پرداخت مهریه معسر هستند یا در معسر بودن یا نبودن آنان تردید وجود دارد، به زندان نخواهند رفت.

در همین زمینه کلوب عماریون با اسدالله جولایی رئیس ستاد دیه کشور گفت وگویی را انجام داده است.وی می گوید:این طرح خوبی است و امیدوارم به زودی ابلاغ شود اما باید تلاش کنیم ضرب المثل «مهریه را کی داده و کی گرفته» از زبان خانواده های ایرانی برچیده شود.

همانطور که می دانید رئیس قوه قضاییه به تازگی اعلام کرده کسانی که توانایی پرداخت مهریه ندارند به زندان نمی روند.آیا این تصمیم به خاطر افزایش تعداد زندانیان گرفته شده است؟

بله.در سال ۸۹ و ۹۰ حدود ۲۰ هزار کانون خانواده به دلیل شکایت زوجه علیه زوج برای دریافت مهریه از هم پاشیده است.این آمار هر روز هم افزایش می یابد.به نظر من قبل از این کارها باید فرهنگ مهریه بالا را درست کرد.ما ۴ سال است که در تلاشیم این موضوع را فرهنگ سازی کنیم و در مجلس هم تلاشهایی در این زمینه انجام داده ایم.

در همین زمینه مجلس سال گذشته لایحه ای داشت که مهریه بالای ۱۱۰ سکه زندانی ندارد ؟

با این افزایش قیمت سکه ،۱۱۰ سکه هم زیاد است و باید دفاتر اسناد را مجبور کرد که بیشتر از ۱۴ سکه را ثبت نکنند. باید این ضرب المثل «مهریه را کی داده و کی گرفته» از زبان خانواده های ایرانی برچیده شود چراکه ما شاهد هستیم خانواده‌ها با شکایت مهریه را می‌گیرند و طرف مقابل نیز مجبور به پرداخت آن است.

پیشنهاد کمیته حقوقی ستاد دیه این بود که در عقد نامه ها از کلمه عندالاستطاعه استفاده و ثبت شود تا زوج در صورت داشتن استطاعت و توان مالی مهریه زوجه را پرداخت کند البته این پیشنهاد است و باید در مجلس توسط کارشناسان راهکارهای جلوگیری از فرارقانونی افراد سودجو هم درنظر گرفته شود تا زوجه دچار مشکل نشود.

آیین نامه قوه قضاییه چه زمانی ابلاغ می شود؟

امیدوارم هرچه سریعتر ابلاغ شود.البته باز هم تاکید دارم که باید فرهنگ ازدواج درست و مهریه پایین توسط مسئولان و دولت فرهنگ سازی شود.


بولتن نیوز | bultannews.com

تا این لحظه ۴نظر ثبت شده
  1. ابوالحسن:

    ۱۴ سکه باید الزامی بشود. ازدواجها به تاخیر افتاده. مهریه به قهریه تبدیل شد. خدا و رسولش به مهر سنگین راضی نیستند. مردم می دانند این کارشان غلط است ولی شیطان مانع قبول این کار زشتشان شده است.

    • آرزو:

      ای بابا . بنده از یک خانواده تحصیل کرده سطح بالا . تحصیلات بالا و زیبایی …به غلط پیرو مهریه ۱ سکه پدر و مادرم شدم . غافل از اینکه اون موقع مردها مرد بودند . از یک ماه بعد عقد شنیدم …. از بدبختی و بی خواستگاری با یک سکه زن من شدی …..حراج شده بودی …. مشاور ازدواج بعدا گفت خانوم شما با این موقعیت …..مثل این می مونه کسی بنز رو در قرعه کشی ببره …معلومه قدرش رو نمی دونه

    • آرزو:

      ضمنا کلاهبرداری هم شد . آقا نابارور بودن و میدونستن از قبل . خیلی راحت یک سکه انداختن جلوم و گفتن خوش آمدی .

  2. بنیامین خیرالله زاده:

    باسمه تعالی
    سلام علیکم
    میزان مهریه نباید سنگین باشد تا مرد قدرت بر پرداخت نداشته باشد. بنده از منابع موثقی شنیدم که مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای که جان من فدای ایشان شود به عنوان آگاه ترین فقیه از اوضاع جامعه و تنها عزیزی که ارزش و قدر زنان جامعه ما را به آحاد امت اسلامی متذکر می شوند خطبه عقدی را که مهریه بیش از ۱۴سکه بهارآزادی داشته باشد قرائت نمی فرمایند. تا حدی که در خاطرات آقا نوشته اند که ایشان به خانواده آقای حداد فرمودند اگر بخواهید عقد را من بخوانم (یعنی عقد پسر خودشان و دختر آقای حداد را) با مهریه بیشتر از ۱۴ سکه نمی خوانم اگر می خواهید بیشتر کنید بروید جای دیگر و اشکالی هم ندارد. در نهایت آقا خطبه را به ۱۴سکه خواندند.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.