رابطه بین دروغ گفتن و حرکت چشم ها

دهه های طولانی است که طرفداران NLP معتقدند اگر کسی موقع صحبت کردن به سمت راست نگاه کند دروغ می گوید و هنگامی که به سمت چپ نگاه کرد حقیقت را بیان می کند.

مهر؛ معتقدان به NLP ادعا می کنند که رابطه پیوسته ای بین دروغ گفتن و نحوه نگاه کردن و حرکت چشم وجود دارد در حالیکه بررسیهای اولیه یک تحقیق نشان داد رابطه خاصی بین دروغ گفتن و حرکات چشم وجود ندارد.

 
نتایج تحقیقی که در ژورنال پلاس وان منتشر شده نشان می دهد که رابطه بین NLP و دروغ گفتن فاقد پایه و اساس علمی است. دهه های طولانی است که طرفداران NLP معتقدند اگر کسی موقع صحبت کردن به سمت راست نگاه کند دروغ می گوید و هنگامی که به سمت چپ نگاه کرد حقیقت را بیان می کند.

 
پروفسور ریچاردز وایزمن از دانشگاه هرتفوردشایر انگلیس و دکتر کارولین وات از دانشگاه ادینبرگ از داوطلبانی که در این بررسی شرکت کرده بودند درخواست کردند مطلب حقیقت یا دروغی را به زبان آورده و با فیلمبرداری از آنها حالات و حرکت دقیق چشم آنان را بررسی کردند.

 
در گام دوم بررسی از شرکت کنندگان خواسته شد فیلم ها را مشاهده کرده و بر اساس حرکات چشم دروغگویان را شناسایی کند.

 
وایزمن در گفتگو با ساینس دیلی گفت بررسی اول نتوانست رابطه خاصی را بین دروغ گفتن و حرکات چشم ثابت کند.

 
بررسی دوم اما نشان داد توصیه ها و قوانین درمانگران NLP  نمی تواند بر کشف دروغگویی افراد تاثیر خاصی داشته باشد.

 
در تحقیق دیگری که توسط دانشگاه بریتیش کلمبیا انجام شد از افرادی که صحبت می کردند فیلمبرداری و راستگویی و دروغ گویی آن ها بررسی شد. آنها به این نتیجه رسیدند که رفتار افراد هنگام صحبت کردن می تواند خبر از صحت حرفهایشان بدهد اما ادعای طرفداران NLP نهایتا ثابت یا رد نشد.

 
  NLP یکی از جدیدترین علوم دنیا است که با الگوبرداری از انسانهای موفق و شناخت عملکرد سیستماتیک ذهنی انسان، تکنیکهای کاربردی و موثری را به ما معرفی می کند. درNLP فرد ابتدا با نحوه عملکرد ذهن آشنا شده سپس با ریشه یابی موانع و سدهای ذهنی به عمق وجود خود آگاه می شود. در مرحله آخر با اصلاح این موانع و جایگزین کردن آنها با برنامه های مفید و مثبت می توان به موفقیت دست یافت.


۵۹۸٫ir

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. ئ:

    در چند پژوهشی که توسط نظریه پردازان جدید علوم رفتاری انجام شده این موضوع رد شده است . و نمی توان به آن استناد کرد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.