رابطه سیگار و سرطان مثانه

یک متخصص کلیه و مجاری ادرار گفت: مصرف سیگار شایع‌ترین و مهم‌ترین علت ابتلا به سرطان مثانه است که اگر مصرف آن با مصرف مواد مخدر همراه شود خطر ابتلا به چند برابر افزایش می‌یابد.

رابطه سیگار و سرطان مثانهبه گزارش گروه سلامت ممتازنیوز به نقل از خبرگزاری دانا (داناخبر) دکتر «علیرضا گلشن» افزود: متاسفانه افزایش مصرف سیگار در ایران به ویژه در سنین پایین موجب کاهش سن ابتلا به تومور مثانه شده است و افرادی که یک بار به این سرطان مبتلا شدند شانس بیشتری برای ابتلای دوباره به آن را دارند.
وی سرطان مثانه را جزو سرطان‌های شایع مجاری ادرار دانست و گفت: درصد ابتلا به سرطان مثانه در مردان بیش از زنان است و با وجود آن که بیشتر افراد در سنین بیشتر از ۴۰ سال به این بیماری دچار می‌شوند اما بروز این بیماری در سنین کم هم مشاهده می‌شود.

این جراح و متخصص کلیه و مجاری ادرار وجود خون در ادرار را شایع‌ترین علامت سرطان مثانه برشمرد و افزود: مشاهده حتی یک بار خون بدون علامت دیگر در ادرار باید جدی گرفته شود و علت آن توسط پزشک متخصص بررسی شود.

گلشن یادآور شد: انجام سالیانه آزمایش ادرار ضروریست چون گاهی اوقات میزان خون به قدری کم است که با چشم مشاهده نمی‌شود و فقط در آزمایش‌ها و به شکل میکروسکوپی قابل تشخیص است بنابراین بهتر است همه‌ی افراد بالای ۴۰ تا ۵۰ سال سالانه یکبار با انجام آزمایش ادرار از میزان عملکرد کلیه و دیگر اختلالات مجاری اداری خود آگاهی شوند.

وی تصریح کرد: وجود خون در ادرار همیشه علتی بر ابتلا به سرطان مثانه نیست و شایع‌ترین علت آن سنگ‌های کلیوی، عفونت‌های ادراری و تنگی مجاری ادرار و بیماری‌های پروستات است، اما به علت خطرناک بودن و عواقب جبران‌ناپذیر تومور مثانه، مراجعه به‌هنگام و بررسی کامل علت این علامت لازم و ضروری بنظر می‌رسد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی سوزش و تکرر ادرار را از علایم این نوع سرطان دانست و گفت: این بیماری اگر دیر تشخیص داده شود متأسفانه می‌دهد و فرد با کاهش وزن شدید مواجه می‌شود.

گلشن اظهار کرد: این بیماری در مشاغلی که با مواد پلاستیکی و چرم‌سازی سر و کار دارد هم‌چنین در افرادی که در کارخانجات رنگ سازی، پتروشیمی و نظایر آن مشغول به کار هستند بیش از دیگر گروه‌ها مشاهده می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: مهم‌ترین مساله در سلامت مجاری اداری رعایت بهداشت، شست‌وشوی مکرر و پیشگیری از عفونت است و پوشیدن لباس‌های تنگ و چسبان در ابتلا به سرطان مثانه نقشی ندارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی با بیان اینکه سرطان مثانه دارای دو مرحله سطحی و پیشرونده است، گفت: اگر این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود به راحتی با کمک روش‌های کنونی درمان بهبودی کامل حاصل می‌شود.

گلشن افزود: اگر سرطان مثانه دیر تشخیص داده شود فرد وارد مرحله پیشرفته می‌شود و ممکن است تومور کل مثانه را درگیر کند که درمان‌های سطحی در این موارد پاسخگو نیست و در نهایت باید مثانه بطور کامل خارج شود.

وی تصریح کرد: مصرف مایعات فراوان، تحرک کافی، ورزش منظم، مصرف نکردن سیگار و مواد مخدر، بررسی سالیانه به ویژه در افراد بالای ۴۰ سال و دارای سابقه خانوادگی سرطان و افرادی که در مشاغل پرخطر هستند در پیشگیری از سرطان مثانه تاثیر بسزایی دارد.


خبرگزاری دانا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.