رابطه ی فشار خون و روان!

۵ م دیماه ،

آیا فکر می کنید فشارخون تنها با ناراحتی های قلبی عروقی مرتبط است؟ آیا گمان می کنید فشار خون تنها سلامت جسمی شما را تهدید می کند؟

 آیا تصور می کنید فشارخون فقط احتمال سکته را بالا می برد؟ همه ی اینها هست؛ اما اینها همه ماجرا نیستند.

برای مثال اگر بدانید فشارخون تاثیر مستقیمی بر سلامت روان شما دارد ممکن است در نگاه اول تعجب کنید اما با مطالعه بررسی های انجام شده متوجه خواهید شد این واقعیت که بر مبنای تحقیقات علمی و آکادمیک مطرح می گردد تا چه حد می تواند در زندگی ما تاثیرگذار باشد.

طبق گزارش های آمده در پایگاه اینترنتی رسمی موسسه ملی قلب و خون آمریکا، فشارخون بالا نه تنها سبب اختلالات و بیماری های قلبی و عروقی می گردد بلکه تاثیر بسیاری در آرامش روانی اشخاص نیز می گذارد.

همه ما می دانیم برای جلوگیری از ابتلا به فشارخون بالا می بایست تغذیه خوب، فعالیت بسیار و فشار روانی کمی داشته و مراقب اضافه وزن و شرایط نامساعد کاری خود باشیم. اما در کنار این موارد نباید ارتباط مستقیم این بیماری را با مشکلات روحی و روانی از یاد ببریم.

 

براساس نتایج به دست آمده از تحقیقات منتشره توسط انجمن قلب آمریکا فشارخون بالا با اختلالات خواب همچون کم خوابی یا پرخوابی ، استرس و تنش های طولانی مدت روحی در ارتباط مستقیم است. یعنی در واقع تمامی این موارد در طولانی مدت می توانند منجر به ابتلا به فشارخون بالا شوند و برعکس ابتلا به این بیماری می تواند چنین مشکلاتی را زمینه ساز شود.

نکته ی موثر در افزایش فشارخون که معمولاً مورد توجه واقع نمی شود این است که برخلاف تصور عمومی، بروز عصبانیت و تنش های داخلی نیست که سبب افزایش فشارخون می گردد بلکه نمایان نکردن تنش عصبی و آنچه در اصطلاح عوام”درون خود ریختن عصبانیت  یا “خود خوری” نام دارد سبب می گردد فشارخون به صورت ناگهانی بالا رفته و اثرات مخرب خود را در جسم و به وضوح در روان بگذارد.

باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.