راهنمای خرید نمایشگر رایانه

فروردین ۱۴۰۳

انتخاب یک نمایشگر معمولا در آخرین مراحل انتخاب یک رایانه صورت می‌گیرد، چرا که این قطعه، بر قطعات دیگر تاثیر نمی‌گذارد و از آن‌جا که همیشه می‌توان آن را تعویض کرد، در لحظه می‌تواند هزینه را کاهش دهد. یعنی شما با نگاه کردن به جیبتان، قطعات دیگر را خوب انتخاب کرده و نمایشگر را متوسط یا ارزان قیمت انتخاب می‌کنید تا در مجموع، قیمت رایانه متعادل‌تر شود.

به گزارش اورژانس IT ممتاز نیوز، نمایشگر از آن دسته قطعاتی است که خوبی و بدی آن، نسبت به مدل‌های مختلف آن شناخته می‌شود. چه بسا اگر شما برای مدت‌ها از یک نمایشگر معمولی که به درستی کار می‌کند استفاده کنید، به ندرت از بد بودن آن گلایه می‌کنید اما در فروشگاه‌ها، نمایشگر‌ها در کنار هم صف کشیده‌اند و آن‌جا می‌توان چند نمونه را برتر از بقیه دانست.

نمایشگر از کارت گرافیک تاثیر می‌گیرد. یعنی اگر کارت گرافیک خوبی انتخاب کرده‌اید، خروجی خوب آن را در یک نمایشگر خوب، خوب خواهید دید و اگر کارت گرافیک رایانه شما معمولی یا ضعیف باشد، حتی بهترین نمایشگر نیز تصویری معمولی به شما ارائه می‌کند. این جا همان جایی است که باید به مفهوم رزولوشن توجه داشته باشید.

رزولوشن یا وضوح تصویر، حاصل همکاری یک فیلم، بازی یا خروجی گرافیکی با رزولوشن بالا، یک کارت گرافیکی خوب که بتواند خروجی را با رزولوشن بالا تولید کند، یک واسط یا کابل مناسب برای اتصال کارت گرافیک به نمایشگر و یک نمایشگر با رزولوشن بالاست.

خروجی، تنها در صورتی رزولوشن بالایی خواهد داشت که همه این زنجیره تکمیل شده باشد. درغیراین‌صورت بالاترین رزولوشن قابل ملاحظه، برابر با توان پایین‌ترین عضو از این زنجیره است. نمایشگرهای امروزی از لحاظ رزولوشن به دو دسته Full HD و غیر Full HD تقسیم می‌شوند. Full HD می‌تواند تصاویری با حداکثر رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل را نمایش دهد. باز هم تاکید می‌کنیم که می‌تواند نه این که لزوما این کار را انجام می‌دهد! این انتخاب یک انتخاب خوب است به شرطی که شما شرایط را برای به کارگیری این توانمندی آماده کرده باشید.

اگر کارت گرافیک شما خروجی HD نداشته باشد، این توانایی به کار گرفته نمی‌شود. بهترین واسط کابلی برای دریافت تصاویر Full HD یک واسط HDMI است. اگر کارت گرافیک و نمایشگر شما به طور همزمان قادر به تولید و نمایش خروجی Full HD می باشند، شما باید از یک کابل HDMI برای اتصال این دو به یکدیگر استفاده کنید. درغیر این‌صورت، داشتن یک نمایشگر با توان رزولوشن بالا، نه تنها سبب افزایش کیفیت نمی‌شود، بلکه سبب افت آن نیز خواهد شد.

برای روشن شدن این موضوع، یک عکس با رزولوشن پایین را با گوشی تلفن همراه خود نگاه کنید. صفحات گوشی‌های تلفن همراه معمولی، رزولوشن پایینی دارند و در این صفحات، حتی تصاویر کم کیفیت نیز خیلی بد به نظر نمی‌رسد اما همین که این تصویر در نمایشگر رایانه نمایش داده می‌شود، ایرادهای آن نمایان می‌شود. یک نمایشگر با توان خروجی بالا که ورودی خوبی دریافت نمی‌کند، تنها ایرادهای تصویر را نمایان‌تر می‌کند. یک فیلم که روی CDهای معمولی و با پسوند .dat ذخیره شده است در تلویزیون‌های قدیمی یک معجزه بود اما در نمایشگرهای جدید، یک افتضاح است!

رزولوشن بالا زمانی که با ابعاد بزرگ‌تر ترکیب می‌شود، یک کیفیت بودن تصویر را نمایان‌تر می‌کند. تصاویر کم کیفیت در یک نمایشگر Full HD هفده اینچی شاید در حد قابل قبولی باشند اما در یک نمایشگر Full HD سی و دو اینچی، بسیار بدتر به نظر می‌رسند. نمود واقعی این ادعا را می‌توان در تلویزیون‌های باریک و مسطح امروزی دریافت. این تلویزیون‌ها خوب می باشند اما همگی به یک دستگاه تلویزیون دیجیتال نیازمندند تا ورودی تلویزیون را ارتقاء دهند. در صورتی که ورودی این تلویزیون‌ها به وسیله آنتن‌های معمولی تامین شود، تصویر تلویزیون پیشرفته شما، از یک تلویزیون محدب قدیمی هم بدتر خواهد بود.

بایت


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.