راهپیمایی سراسری برعلیه آمریکا در پاکستان

به گزارش یکشنبه شب ایرنا به نقل از شبکه های خبری، مردم پاکستان در اعتراض به تصمیم دولت مبنی بر اجازه تردد مجدد خودروهای تدارکاتی نیروهای ناتو در خاک پاکستان در شهر مرزی چمن در مسیر تردد ناتو به افغانستان، تجمع اعتراض آمیز گسترده ای را با سر دادن شعارهای ضد آمریکایی برپا کردند.

اعضای ارشد و هواداران احزاب سیاسی و مذهبی پاکستان موسوم به شورای دفاع از پاکستان در ادامه راهپیمایی اعتراض آمیز خود با نام ‘لانگ مارچ’ هفته پیش از شهر لاهور مرکز ایالت پنجاب آغاز و پس از گذشتن از شهرهای مهم پاکستان از جمله اسلام آباد و کویته، روز یکشنبه در شهر مرزی چمن یکی از مسیرهای خروجی خودروهای تدارکاتی ناتو در پایانه مرزی بین پاکستان و افغانستان، اعتراض گسترده خود را از تصمیم اسلام اباد به منظور بازگشایی مسیر تردد ناتو و همچنین عمل نکردن به توصیه های پارلمان ملی در تعیین نوع روابط با آمریکا و نیروهای خارجی مستقر در افغانستان (ناتو و ایساف) ابراز داشتند.

دولت پاکستان پس از گذشت هفت ماه از حمله مرگبار بالگردهای نظامی ناتو به پست مرزی سلاله در مناطق قبایلی این کشور که منجر به کشته شدن ۲۴ سرباز پاکستانی شد، با عذرخواهی ‘هیلاری کلینتون’ وزیر امور خارجه آمریکا، مجددا مسیر متوقف شده تردد خودروهای ناتو را بازگشایی کرد.

این تصمیم دولت پاکستان، انتقاد شدید احزاب و گروههای سیاسی و مذهبی را در این کشور به همراه داشت و بسیاری از گروههای سیاسی و مذهبی از جمله شورای دفاع از پاکستان ( دی پی سی ) اقدام به برپایی راهپیمایی سراسری با مسیر های طولانی در سطح شهرها و ایالت های مختلف پاکستان کردند.

‘مولانا سمیع الحق’ رییس شورای دفاع از پاکستانی (دی پی سی) روز یکشنبه در منطقه مرزی چمن در میان تظاهرکنندگان معترض گفت: این تجمع در منطقه نشان از اعتراض مردم پاکستان از دخالت های آمریکا در امور داخلی و همچنین بازگشایی مجدد مسیر تردد خودروهای ناتو در خاک پاکستان است.

وی افزود: حضور مردم در راهپیمایی معروف به لانگ مارچ بسیار گسترده تر از گذشته بوده و ما یکپارچه از دولت می خواهیم از همراهی با آمریکا در مبارزه با تروریسم خودداری کند و منافع ملی و مردمی کشور را بر منافع نیروهای ناتو و آمریکا ترجیح دهد.

این راهپیمایی روز گذشته نیز در شهر کویته برگزار شد و راهپیمایان پس از عبور از شهرهای مختلف عصر روز یکشنبه به شهر چمن رسیده و در این محل تجمع اعتراض آمیز خود را برگزار کردند.

شرکت کنندگان در این راهپیمایی دست نوشته های مرگ بر آمریکا و ناتو را به همراه داشته و شعارهای ضد آمریکایی سر می دادند.

رهبران احزاب سیاسی و مذهبی پاکستانی که متشکل از ۴۰ گروه، با سخنرانی های متعدد اعلام کردند که مردم هرگز تسلیم فشارهای آمریکا نخواهند شد و دولت پاکستان نیز باید در تصمیم گیری های خود منافع مردم را درنظر بگیرد.

آنها افزودند: پاکستان باید از همراهی با نیروهای خارجی در ریختن خون مسلمانان و برادران افغانی خود دست بردارند.

این راهپیمایی زیر نظر شدیدترین تدابیر امنیتی بطور مسالمت آمیز برگزار شد.

از سوی دیگر منابع خبری در پاکستان از شهر بندری کراچی گزارش دادند که اعضا و هواداران حزب جماعت اسلامی پاکستان به سرپرستی ‘سید منور حسن’، عصر روز یکشنبه در مقابل باشگاه مطبوعات این شهر دست به تجمع گسترده ضد آمریکایی و در مخالفت با بازگشایی مجدد مسیر تردد خودروهای ناتو زدند.

سید منور حسن، در سخنان خود در جمع مردم گفت: احزاب سیاسی دیگر پاکستان برای اعتراض به تصمیم دولت در بازگشایی تردد خودروهای ناتو در خاک کشورشان از جمله حزب ‘مسلم لیگ’ شاخه نواز برای پیوستن به مخالفین دولت اعلام آمادگی کرده اند.

این رهبر سیاسی و مذهبی در پاکستان افزود: بازگشایی مسیر ناتو در پاکستان، برابر با ادامه قتل عام مسلمانان در مناطق قبایلی پاکستان و افغانستان است.

وی با تاکید براینکه حملات پهپادهای جاسوسی آمریکا باید در مناطق قبایلی پاکستان پایان یابد، افزود: این حملات جز کشته شدن مردم بیگناه در این مناطق و نقض آشکار حقوق مردم پاکستان سودی برای مردم و کشور نداشته و باید هر چه سریعتر پایان یابد.

در گزارش دیگری از رسانه های خبری اعلام شد، سران و بزرگان قبایل در ایالت خیبر در شهر پیشاور علیه حملات هواپیماهای جاسوسی آمریکا به منطقه وزیرستان متحصن شده و بازگشایی مجدد مسیر تدارکاتی ناتو را بشدت محکوم کردند.

آساق ** ۱۰۹۵**۱۰۸۰** ۳۴۰۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۳۱۲۴۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.