راه‌اندازی مرکز تحقیقات مولفه‌های اجتماعی موثر بر سلامت در دانشگاه‌ها

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر باقر لاریجانی افزود: SDH یک شبکه مصوب در سطح وزارت بهداشت است که طبق آن هر دانشگاه علوم پزشکی باید یک مرکز تحقیقاتی مولفه‌ای اجتماعی موثر بر سلامت را راه‌اندازی کند.

وی افزود: ۵۲ شاخص مهم از این مولفه‌ها به تصویب شورای عالی سلامت رسیده است و این شورا ظرفیت جدید برای برنامه‌ریزی بین‌بخشی در عرصه سلامت است.

دکتر لاریجانی اظهار داشت: در برخی ازاستان‌ها این شاخصها پایلوت شده است و امیدواریم در نیمه دوم امسال شاهد تحلیل این شاخص‌ها در کل استان‌های کشور باشیم.

وی با اشاره به نقش کلیدی مدیران پیشین وزارت بهداشت در توجه به شاخص‌های اجتماعی موثر بر سلامت گفت: در برخی شاخصها شاهد بی‌عدالتی در سطح کشور هستیم که گاهی این بی‌عدالتی‌ها در بین استان‌ها به ۴ برابر می‌رسد از جمله میزان مرگ و میر نوزادان و کودکان زیر ۵ سال در استان‌هایی مثل سیستان و بلوچستان و گیلان که باید با آنالیز آنها راهکارهایی برای آن اندیشیده شود.

رئیس شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت اظهار داشت: در سال ۲۰۰۵ سازمان جهانی بهداشت کمیسیونی را برای پیگیری این مولفه‌ها اختصاص داد و توجه به این مقوله با تاسیس دبیرخانه‌ای در این خصوص از سال ۸۵ در وزارت بهداشت رسمیت یافت و از سال ۸۹ نیز رصد این مولفه‌ها به شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت محول شده و کارهای خوبی تاکنون در این زمینه انجام شده است.

دکتر لاریجانی افزود: در این برنامه باید انتظارات خود را برای توسعه سلامت از بخشهای مختلف کشور مشخص کنیم مثلاً باید بگوییم از بخش مسکن چه انتظاراتی داریم. 


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.