راه‌اندازی مرکز مدارک، اسناد و آرشیو صنعت نفت

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

در پی راه‌اندازی موزه‌های صنعت نفت ، مرکز مدارک، اسناد و آرشیو صنعت نفت نیز راه اندازی خواهد شد.

خبراقتصادی: اکبر نعمت‌الهی مدیر کل روابط عمومی ضمن اعلام این خبر گفت: بنا به دستور وزیر نفت مبنی بر راه‌اندازی موزه‌های صنعت نفت و در راستای حفظ هویت و تاریخچه این صنعت عظیم، راه‌اندازی مرکز مدارک، اسناد و آرشیو صنعت نفت در دستور کار این اداره کل قرار گرفته است.
دکتر نعمت‌الهی افزود: در حال حاضر، تهیه و تدوین نقشه راه این مرکز در دست انجام است که به این  منظور، اسناد بالادستی شامل سیاست‌های کلی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور در بخش نفت و گاز، قانون برنامه ۵ ساله پنجم        توسعه در صنعت نفت، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مصوب مقام معظم رهبری، برنامه پیشنهادی وزیر نفت در زمان اخذ رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی و اهداف و راهبردهای کلان صنعت نفت مدنظر قرار گرفته است.
دکتر نعمت الهی، محدوده جغرافیایی اسناد این مرکز را ایران ذکر  کرده و افزود: در عین حال، در حاشیه این راهبرد به موضوع تحولات صنعت نفت در مقیاس جهانی نیز خواهیم پرداخت. همچنین محدوده زمانی اسناد نیز از دوره کسب اطلاع نسبت به وجود نفت در ایران با تمرکز بیشتر به زمان پس از  اکتشاف نفت یعنی از سال ۱۲۸۷ اعلام کرد.
مدیرکل روابط‌عمومی وزارت نفت، کلیه اوراق، مراسلات، دفاتر، پرونده‌ها، عکس‌ها، نقشه‌ها، کلیشه‌ها، نمودارها، نوارهای ضبط صوت و فیلم‌های موجود در آرشیوهای صنعت نفت را جزو اسناد این مرکز خواند و اظهار امیدواری کرد راه‌اندازی چنین مرکزی ضمن تجمیع اسناد و جلوگیری از آسیب دیدگی و نابودی آنها، گامی موثر در جهت معرفی علمی و معرفی تلاش‌های انجام شده در این راه و فراهم کردن بسترهای مناسب مطالعاتی جهت بهره‌مندی دانش پژوهان و ارتقا سطح دانش عمومی از مسایل صنعت نفت ایران به عنوان صنعت محوری اقتصاد کشور باشد.
نعمت الهی از کلیه مردم ایران درخواست کرد چنانچه اسناد، مدارک و اشیا ویژه‌ای مرتبط تاریخ با صنعت نفت در اختیار دارند آنرا با نام خود به این مرکز تحویل داده تا برای همیشه در تاریخ صنعت نفت ایران نامشان ماندگار شود.
شایان ذکر است بیژن زنگنه دی‌ماه سال قبل طی ابلاغی راه‌اندازی ۳ موزه صنعت نفت در شهر مسجد سلیمان، آبادان و تهران را در دستور کار اداره کل روابط عمومی وزارت نفت قرار داده است.


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.