رزق حلال اینترنتی

۰۸اردیبهشت،

در انتهای یکی از کوچه‌های صمیمی یکی از شهرهای اطراف اصفهان خانه‌ای است که بر فراز آن فرشته‌های خدا، بال در بال، چتری از رحمت خاص کشیده‌اند، چرا که آن خانه مجلای برکت خداست.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، در انتهای یکی از کوچه‌های صمیمی یکی از شهرهای اطراف اصفهان خانه‌ای است که بر فراز آن فرشته‌های خدا، بال در بال، چتری از رحمت خاص کشیده‌اند، چرا که آن خانه مجلای برکت خداست.

این شهر هرچند اکنون شهر بزرگی است، اما هنوز اصالت روستایی خود را از کف نداده است. آنها هنوز در تنور نان می‌پزند،در استکان چای می‌خورند و بر دستانشان جای بوسه‌ی پیامبر را حفظ کرده‌اند؛ آنها کشاورز می باشند.

اواسط تابستان وقتی به باغ آقا حسین می ری، آنجا که سرچشمه‌ی برکتش در باغ رضوان است،درختان گلابی به بار نشسته،دانه های انار به قرمزی یاقوت گشته و دهان بادام به خنده ای شیرین شکوفا شده است.

وقتی از این همه برکت شگفت زده می شوی آقا حسین ، پیرمرد باصفای صاحب باغ،لب به سخن می گشاید که ” جانمایه‌ی ما از رزق حلال است و ما هرچه داریم بعد از خدا از سفره حلال پدرانمان داریم”

باغ اقا حسین آینه عبرت است تا خود را در آن ببینی و به خود بگویی “برکت یک لقمه نان حلال از خروارها آورده حرام بیشتر است!

در فرهنگ اسلامی، انسان دارای دو بعد جسم و روح است اما اصالت از آنِ روح است. سلامت روح در گرو استفاده صحیح و مطلوب از مال حلال است و بی توجهی به این موضوع، عوارض و پیامدهای منفی و مخربی را برای انسان به وجود می آورد. بر این اساس تأکید بر به دست آوردن مال حلال در فرهنگ دینی بسیار به چشم می خورد.  اداره زندگی اگر چه مورد تاکید فراوان اسلام واقع شده است، اما به انسان اجازه داده نشده است که از هر راهی یا هر ابزاری زندگی اش را تامین کند، بلکه باید با رعایت قوانین و ضوابط دقیق از ورود مال حرام در زندگی جلوگیری کند.

در این مختصر قصد ورود به آثار و اهمیت رزق حلال نداریم که در این زمینه نوشتار بسیار است و در احادیث بزرگان تاکید فراوان شده است.آنچه مدنظر است پدیده ای است که مدتی است در فضای مجازی رخ نمایانده و کمتر مورد توجه و دقت نظر قرار گرفته است”نان حلال اینترنتی”

قریب به یک دهه از فراگیر شدن کسب و کار در فضای مجازی می گذرد و کم کم می رود تا تجارت مجازی جای خود را در زندگی روزمره پیدا نماید.آنچه در این زمینه بعضا مورد غفلت قرار گرفته است عدم توجه و دقت کافی به رعایت قوانین و ضوابط کسب و کار در فضای مجازی است که منجر به ورود مال حرام در زندگی می گردد.

بخش قابل توجهی از درآمد پایگاه اینترنتی ها از طریق جذب آگهی های تبلیغاتی است و مرسوم است هر پایگاه اینترنتیی دارای ترافیک بیشتری باشد و رتبه بالاتری را به دست آورد اقبال برای درج آگهی در آن بیشتر است.

اما در این میان بعضی از پایگاه اینترنتی ها به طمع کسب درآمد بیشتر با استفاده از ترافیک غیر واقعی ،بر میزان بازدید از پایگاه اینترنتی خود می افزایند و حال آنکه نمی دانند این امر مصداق غش در معامله است و ترافیک اینچنینی برکتی به دنبال نخواهد داشت.

متاسفانه همه اینها برگرفته از یک فرهنگ غلط در بین ماست که همه دوست داریم یک شبه ره صد ساله را طی کنیم و چیزی بنام برنامه میان مدت و بلند مدت برای ما تعریف نشده است و همه می خواهیم با یک برنامه فوری و کوتاه مدت یکی پس از دیگری قله های ترقی را طی کنیم و غافل از آنیم که به چه قیمتی؟پس نقش رزاق کجاست؟

هرچند در سالیان اخیر فضای تازه کسب و کار از طریق دنیای مجازی توسعه پیدا کرده است و بعضی از مشاغل و درآمدها از حالت یدی و فعالیت فیزیکی خارج شده است ولی نباید تصور کنیم رزق حلال فقط در دنیای واقعی موضوعیت دارد و در دنیای مجازی محلی از اعراب نخواهد داشت . هرچند که به باور عارفان صرف حلال بودن نیز کافی نیست و این حلال باید طیب هم باشد.

امیدوارم همکاران ما در این صنعت بجای افزایش ترافیک پایگاه اینترنتیهای خود بدین شکل ، سعی نمایند تا با نوآوری و افزایش کیفیت بر میزان مخاطبین خود بیفزایند  تا بقول دوستی برکت ترافیکی نصیبمان شود و  این دعای الهی شامل حالمان شود که :

اللهم ارزقنا رزقا حلالا طیبا واسعا


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.