رشد سرمایه گذاری جهانی در صنعت IT

فناوری اطلاعات همچنان یکی از سودآورترین و به‌روزترین صنایع در سرتاسر جهان است و به این دلیل می‌تواند توجه سرمایه‌گذاران را به خودش جلب کند. در واقع صنعت IT در سال‌های اخیر همیشه شاهد رشد مثبت سرمایه‌گذاری بوده است که این موضوع سلامت فعالیت این بخش را تضمین کرده است.

جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه نشان می‌دهد که با وجود بحران‌های اقتصادی در کشورهای مختلف به خصوص اقتصادهای بزرگ، سرمایه‌گذاری جهانی در صنعت IT در سال ۲۰۱۲ هم با روند نسبتا با ثباتی شاهد رشد ۶ درصدی خواهد بود. هر چند این میزان رشد در سال میلادی گذشته برابر ۷ درصد بوده است.
به عقیده کارشناسان و تحلیلگران بازار پر رونق نرم‌افزارها، محصولات ذخیره‌سازی و تجهیزات شبکه‌ای و دستگاه‌های دیجیتال قابل حمل مانند تبلت‌ها و موبایل‌های هوشمند، روند ضعیف و نه چندان رو به رشد بازارهای کامپیوترهای شخصی، سرورها، لوازم جانبی و تجهیزات مخابراتی را جبران کرده است.
البته افزایش ۵/۱۰ درصدی ارزش دلار در نیمه اول سال ۲۰۱۲ نسبت به سال ۲۰۱۱ باعث شده است که رشد سرمایه‌گذاری در صنعت IT ایالات متحده آمریکا تنها به ۴ درصد برسد. در این میان اگر بخواهیم سرویس‌های مخابراتی را محسوب کرده و میزان سرمایه‌گذاری در صنعت ICT جهانی را بسنجیم، بر اساس گزارش جدید IDC حجم سرمایه‌گذاری در این صنعت در سال ۲۰۱۲ رشد ۵ درصدی خواهد داشت و به رقم ۶/۳ تریلیون دلار خواهد رسید.
«استفان مینتون» یکی از تحلیلگران IDC در این زمینه می‌گوید: «صرف‌نظر از عدم ثبات اقتصاد در کشورهای بزرگ که مانع از سرمایه‌گذاری در بعضی از بخش‌های مربوط به صنعت تکنولوژی می‌شود، ادامه روند تقاضا برای محصولاتی مانند تبلت‌ها و موبایل‌های هوشمند، محصولات ذخیره‌سازی، سرویس‌های رایانش ابری و تجهیزات شبکه‌ای در نیمه اول سال ۲۰۱۲ امیدهای زیادی را برای ادامه روند مثبت سرمایه‌گذاری در این صنعت ایجاد کرده است. در این میان صنعت نرم‌افزار همچنان توجه سرمایه‌گذاران را بیشتر از بخش‌های دیگر به خودش جلب می‌کند و به همین دلیل، میزان سرمایه‌گذاری در این بخش افزایش چشمگیری داشته است.
نکته جالب توجه این است که میزان سرمایه‌گذارای در بخش نرم‌افزار در کشورهایی که دچار بحران‌های جدی اقتصادی هم هستند، همچنان در حال رشد است. در واقع تمرکز بر بخش نرم‌افزار و برنامه‌های کاربردی این روزها برای بسیاری از شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران به معنای تضمین بازگشت سرمایه و سودآوری است.»
به طور کلی، میزان سرمایه‌گذاری در صنعت IT آمریکا که همیشه پررونق‌ترین بازار برای این صنعت بوده در سالب ۲۰۱۲ با عملکرد نسبتا ضعیفی به رشد ۹/۵ درصدی می‌رسد. این در حالی است که این رشد در سال ۲۰۱۱ برای صنعت IT آمریکا برابر ۵/۸ درصد بوده است. البته بسیاری از کارشناسان بازار معتقدند که معرفی ویندوز ۸ در فصل چهارم امسال می‌تواند به بهبود صنعت کامپیوترهای شخصی در این کشور کمک زیادی کرده و توجه دوباره سرمایه‌گذاران را جلب کند.
کشورهای اروپای غربی اما همچنان به خاطر بحران‌های اقتصادی کمترین میزان جلب سرمایه‌گذاری را برای صنعت فناوری اطلاعات خود دارند.
در مقابل اما میزان سرمایه گذاری در بخش نرم‌افزار کشورهای شمال اروپا افزایش داشته است که این موضوع به عقیده کارشناسان به دنبال رشد قابل توجه بازار تبلت‌ها و موبایل‌های هوشمند در این کشورها بوده است. به طور کلی، اما میزان رشد سرمایه گذاری در صنعت IT اروپا در سال ۲۰۱۲ تنها یک درصد خواهد بود.
ژاپن اما گویا از چشم سرمایه‌گذاران افتاده است که در این بین شکست پی‌درپی شرکت‌های بزرگی مانند سونی در این مورد بی تاثیر نبوده‌ است. بازار کشورهای در حال توسعه همچنان برای سرمایه‌گذاران جذاب هستند، تا جایی که انتظار می‌رود حجم سرمایه‌گذاری جهانی در هند با رشد ۱۴ درصدی، در برزیل با رشد ۱۴ درصدی، در روسیه با رشد۱۱ درصد و در آفریقای جنوبی با رشد ۸ درصدی در سال ۲۰۱۲ همراه خواهدبود.
در نهایت کارشناسان اعلام کرده‌اند که میزان سرمایه‌گذاری جهانی در صنعت IT در تا پایان سال ۲۰۲۴ با رشد ۶ درصدی همراه خواهد بود و به رقم ۱/۲ تریلیون دلار خواهد رسید.


پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.