رشد ۱۰برابری نقدینگی، عامل اصلی تورم

۳۱فروردین۱۳،

بینا- استاد دانشگاه علامه طباطبایی، با بیان اینکه در ۱۰ سال قبل، نقدینگی ۱۰ برابر شده است، گفت: شکست اقتصاد ما در هدفمندی یارانه‌ها صرفا ناشی از افزایش نقدینگی است.

به گزارش بنکر (Banker)، مهدی تقوی با اشاره به تبعات اجرای هدفمندی در فاز اول و احتمال تداوم آن در فاز دوم به ایلنا افزود: اگر در مرحله دوم همین بی‌انضباطی‌های مالی ادامه پیدا کند، مصیبتی بد‌تر از قبل برای اقتصاد پیش خواهد آمد. اگر تولید صدمه دید، نرخ ارز سه برابر شد و قیمت ارزاق عمومی چندین برابر شد، سبب اصلی آن افزایش نقدینگی بود.
به گفته تقوی، رشد ۱۰برابری حجم نقدینگی، عامل اصلی جهش نرخ تورم در سال جاری خواهد بود.
وی تصریح کرد:سرعت گردش پول به ویژه نرخ رشد نقدینگی در سال‌های اخیر افزایش یافته است. این امر نشانگر آن است که شبه پول (یا سپرده‌های غیردیداری) با شتاب بیشتری نسبت به پول افزایش یافته است.
این کار‌شناس اقتصادی، از افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی خبر داد و یادآور شد: از میان اجزای تشکیل دهنده دارایی‌های داخلی، بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی از رشدی معادل ۱۷ درصد برخوردار بوده که دلایل آن اضافه برداشت بانک‌ها از حساب جاری خود نزد بانک مرکزی، افزایش تنخواه گردان بانک‌ها و افزایش بدهی بانک‌ها بابت سایر موارد بوده است.


RSS
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.