رفاقت میمون‌ها

جام جم آنلاین: مطالعات اخیر دانشمندان روی بابون‌ها که نوعی میمون دم‌کوتاه است، نشان داد این میمون‌ها رفتارهای اجتماعی بسیار شبیه انسان‌ها دارند و روابط دوستانه حاکم بر آنها مشابه بخشی از رفتارهای انسانی در جامعه امروز است.

برخی دانشمندان معتقدند روابط اجتماعی دوستانه و صمیمی حاکم بر جمعیت میمون‌ها پشتوانه محکمی برای بقای آنها و کاهش فشارهای زندگی در طبیعت است، در این میان رفتار‌ میمون‌های ماده همواره نسبت به میمون‌های نر قابل تامل بوده است.

میمون‌های ماده در مقابل روحیه رقابت‌جویانه میمون‌های نر در تلاش هستند که به روابط دوستانه خود استحکام ببخشند، یکدیگر را تیمار کنند و دایره ارتباطات خود را حتی با آن دسته از میمون‌هایی که ارتباط ندارند، گسترش دهند.

میمون‌ها اگرچه برای برقراری روابط دوستانه خود با یکدیگر تلفنی صحبت نمی‌کنند، به سینما نمی‌روند یا همدیگر را در مکان‌هایی مانند کلاس درس ملاقات نمی‌کنند، اما همواره دوستانی دارند که برای کمک و همدلی آماده‌اند و می‌توانند به آنها تکیه کنند.

همچنین آنها از انگشتان بلند و دندان‌هایشان برای تمیز کردن گرد و خاک و حشرات روی پوست یکدیگر استفاده می‌کنند.

براساس تحقیقات یک بیولوژیست از دانشگاه نیویورک، چنین رفتار‌ها و آدابی برای تمیز کردن یکدیگر مانند نوازش کردن و در آغوش گرفتن از روی محبت است، آنها سخاوتمندانه برای یکدیگر وقت می‌گذارند و روابط دوستانه خود را حفظ می‌کنند.

به این ترتیب میمون‌ها با جوریدن (جستجو کردن ) یکدیگر در طول شبانه‌روز باعث تمیز شدن بدن همنوعان خود می‌شوند و برای نجات یکدیگر در مواقع درگیری به کمک دیگران می‌شتابند.

جالب است که رفتار جوریدن علاوه بر تمیز کردن و یافتن حشراتی مانند شپش و انگل نوعی ماساژ نیز برای کسب آرامش محسوب می‌شود.

از این‌رو آنها زمانی را که می‌توانند به استراحت بگذرانند، صرف جوریدن همنوع خود می‌کنند و در طول روز این رفتار چندین بار تکرار می‌شود.

بررسی‌ها نشان داد، تمیز کردن یکدیگر خود حاکی از نوعی رابطه دوستانه به شمار می‌رود. آنها اغلب قسمت‌هایی از بدن حیوان دیگر را تمیز می‌کنند که او خود می‌توانست آن را انجام دهد.

از سوی دیگر همواره فرض دانشمندان بر این بود که این رابطه بیشتر میان حیواناتی غالب است که با یکدیگر ارتباط و وابستگی دارند و این فرهنگ رفتاری میان دیگر گروه‌ها برای بلندمدت پایدار نیست، اما مطالعه روی این نوع از میمون‌ها نشان داد این رفتار اجتماعی بسیار گسترده‌تر از محدوده افراد آشنا و گروه بستگان است.

همچنین تحقیقات دانشمندان نشان داد میمون‌های ماده تجربیات خوب خود را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند و مادر و دختر دارای پیوندهای بسیار قوی عاطفی با یکدیگر هستند. همچنین به شکل شگفت‌انگیزی خواهران و دیگر خویشاوندان زن نیز مراقب یکدیگر هستند و به دیگر بستگان کمک می‌کنند.

دانشمندان دیگر مستندات مشابهی را برای اسب‌ها‌ و شامپانزه‌ها به دست آورده‌اند. آنها معتقدند، انگیزه بشر برای ایجاد رابطه دوستانه نزدیک و درازمدت ناشی از تجربه‌ای است که به طور غریزی در طول تاریخ طولانی تکامل طبیعی خود به دست آورده است.

آنها تلاش می‌کنند با مطالعه چگونگی رابطه دوستی بین حیوانات نسبت به رابطه میان انسان‌ها آشنایی بیشتری پیدا کنند.

Science News – حمیده سادات هاشمی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.