روادید ایران و عراق لغو می‌شود

وزیر جهانگردی عراق در دیدار با رییس سازمان حج و زیارت ایران، ضمن اعلام خبر لغو روادید عراق و ایران در آینده نزدیک، نسبت به بازنگری در نرخ پروازهای هوایی این کشور نیز قول مساعد داد.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین سیداحمد موسوی ـ رییس سازمان حج و زیارت ـ که به همراه هیأتی به کشور عراق سفر کرده است، با «لواء سمیسم»، وزیر جهانگردی این کشور، دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

بنا بر اعلام، این دیدار در فضایی صمیمی در بغداد برگزار شد و دو طرف درباره‌ی مسائل مختلف حج و زیارت به تبادل نظر پرداختند.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین موسوی از تعامل این کشور با ایران و فعالیت‌های دولت عراق برای تسهیل امور زائران در این کشور قدردانی کرد و افزود: از نقاط قوت این تعامل این است که وزیر جهانگردی عراق به مسائل زیارتی به عنوان یک وظیفه‌ی شرعی نگاه و آن را با جدیت دنبال می‌کند.

 

وی با بیان این‌که ایران و عراق مشترکات فراوانی در حوزه‌های فرهنگ و تمدن دارند، بر همکاری و تعامل هر چه بیشتر میان این دو کشور تاکید کرد.

 

رییس سازمان حج و زیارت همچنین درباره‌ی برخی از مشکلاتی که در مسیر حرکت زائران کربلا در عراق ایجاد می‌شود، سخنان را مطرح کرد.

 

او سپس لغو روادید بین دو کشور، راه‌اندازی راه‌آهن میان شلمچه و عراق را به وزیر جهانگردی عراق پیشنهاد کرد.

 

در ادامه‌ی این جلسه، «لواء سمیسم»، وزیر جهانگردی و باستانی عراق، نیز ضمن قدردانی از هیأت ایرانی، گفت: این وزارتخانه تا پنج ماه گذشته زیرمجموعه‌ی وزارت فرهنگ عراق اداره می‌شد؛ ولی با توجه به استقلالی که در حال حاضر پیدا کرده است، از این پس به طور ویژه به امور مربوط زائران رسیدگی خواهد کرد.

 

سمیسم همچنین از زائران ایرانی درخواست کرد، از مسیرهای امن که مورد تایید دولت عراق است، استفاده کنند.

 

وی گفت: دولت عراق مسیرهای امن داخل این کشور را به خوبی می‌داند؛ اما برخی زائران به دلیل شور و اشتیاق زیادی که نسبت به زیارت دارند به صورت هماهنگ‌نشده از مسیرهای ناامن استفاده می‌کنند که گاهی شاهد اتفاقات ناگواری هستیم و امیدواریم که دیگر شاهد چنین رخدادهای نباشیم.

 

وزیر جهانگردی عراق درباره‌ی لغو روادید بین دو کشور گفت: این مساله بسیار خوب است و هنگاهی که برای نخست‌وزیر عراق مطرح شد، مورد توجه ایشان قرار گرفت و ایشان معتقد به همین امر بودند و با پیگیری که از بخش نخست‌وزیر انجام می‌شود، به زودی شاهد تحقق این مساله خواهیم بود.

 

او در ادامه‌ی سخنانش به مساله‌ی افزایش نرخ پروازهای زائران در فرودگاه نجف اشاره کرد و افزود: برخی زائران درباره‌ی نرخ بلیت‌ها ابراز نارضایتی می‌کنند که امید است با تمهیداتی که اندیشیده می‌شود، بازنگری در نرخ این بلیت‌ها را شاهد باشیم.

 

سمیسم در بخش دیگری از سخنان خود به طرح‌های ویژه‌ی عراق برای تامین امنیت زائران اشاره کرد.

فرهنگی هنری

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.