روزنامه هندی: جهان از موضع آمریکا و اروپا درباره ایران حمایت نمی کند

به گزارش گروه اخیار ایران در رسانه های خارجی، این روزنامه اردوزبان در این سرمقاله که عنوان آن ‘اختلاف نظر جهانی درباره ایران’ بود، با ذکر اینکه ‘بیشتر کشورهای دنیا هسته ای شده اند و بسیاری دیگر در آرزوی هسته ای شدن هستند’ افزود: اگر برنامه های هسته ای این کشورها خطری برای صلح جهانی نیست، چرا دنیا تا این حد از برنامه هسته ای ایران ترسانده می شود.

راشتریا ساهارا در سرمقاله خود نوشت: افکار جهانی در گذشته نیز چندین بار پیرامون سیاست های مشترک آمریکا و غرب دچار اختلاف نظر بوده است. در موضوعاتی چون راه حل مساله فلسطین و حمله نظامی به عراق و افغانستان نیز در دیدگاه آمریکا و غرب و مردم جهان اختلاف نظر شدیدی وجود داشت.

مردم جهان به پذیرش گزارشی حاضر نبودند که ‘جرج بوش’ در باره وجود تسلیحات کشتار جمعی در عراق ارائه کرده بود. افکار جهانی هیچگاه حاضر به پذیرفتن موضع آمریکا در قبال مساله فلسطین نبوده است.

با این حال اوضاع آن زمان از وضع امروز بسیار متفاوت بود. آن زمان در اثر حمله به برجهای دو قلوی آمریکا در ۱۱ سپتامبر، موجی از همدردی در سراسر جهان با آمریکا و مردم این کشور به وجود آمده بود و به همین دلیل، عملیات آمریکا چندان مورد انتقاد قرار نگرفت.

دلیل دیگر این بود که گرچه افکار جهانی مخالف حمله آمریکا به عراق بود، ولی بخاطر حمله غیر قابل توجیه عراق به کویت و جنگ بی فایده هشت ساله این کشور علیه ایران، همدردی با صدام حسین بسیار کاهش یافته بود.

از سوی دیگر، طالبان نیز بخاطر اقدامات مختلف خود علیه زنان، از جمله محروم کردن آنها از حق کار و آموزش، افکار جهانی را ناراحت کرده بود.

مردم جهان تجاوز آمریکا را دوست نداشتند، ولی به همان اندازه نیز از دولت های استبدادی صدام حسین و طالبان تنفر داشتند. به علاوه، اقتصاد ثروتمند آمریکا نیز زبان بسیاری از کشورها را بسته بود.

این کشورها به کمک آمریکا نیاز داشتند و از این شعار بوش که ‘امروز هر کس با ما نیست، در مقابل ماست’، ترسیده بودند.

کشورهایی مانند روسیه و چین نیز نتوانستند اعتراض موثری علیه حملات آمریکا به عراق و افغانستان انجام دهند.

اما امروز زمان تغییر کرده است. شکست های نظامی آمریکا در عراق و افغانستان، ترس از قدرت نظامی این کشور را کاسته است.

آمریکا قبلاً در کره و ویتنام نیز شکست خورده بود، ولی پیشرفت اقتصادی، این شکست ها را تحت الشعاع قرار داده بود، ولی با آغاز قرن بیست و یکم، دوران بحران اقتصادی در آمریکا آغاز شد که خاطرات بحران ۱۹۳۰ را زنده کرد.

این بحران نیز اعتبار آمریکا را در سراسر جهان تا حد زیادی تحت تاثیر قرار داد.

به همین دلیل است که دشمنی آمریکا با ایران نه تنها بسیاری از کشورها را ناراحت کرده، بلکه به نظر می رسد که برخی کشورها آماده شورش علیه آمریکا هستند.

اکنون برخی کشورها نه تنها اعتراض می کنند، بلکه ناراحتی خود را آشکارا نشان می دهند. برخی کشورها صریحاً اعلام می کنند که تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران خلاف اخلاق و نشان دهنده سیاست مشخصی است. مخالفت چین و روسیه را نمی توان فقط ناشی از اختلافات ایدئولوژیکی با آمریکا دانست، چرا که اگر مخالفت چین و روسیه با آمریکا ناشی از اختلافات ایدئولوژیکی باشد، نمی توان حمایت آنها از جمهوری اسلامی ایران را ناشی از شباهت ایدئولوژیکی دانست.

لذا روسیه و چین اصولاً مخالف تحریم های اعمال شده علیه ایران هستند.

به علاوه، حمایت کشورهای آمریکای جنوبی از موضع ایران نیز هست.

هم اکنون آن دسته از کشورهایی که تا کنون بخاطر بسیاری از مصلحت ها، سکوت اختیار کرده بودند نیز از ایران حمایت می کنند.

هند را می توان یکی از این کشورها دانست. هند گرچه در اثر فشار آمریکا، واردات نفت از ایران را کاهش داده، ولی روشن کرده است که بشدت مخالف هر گونه عملیات نظامی علیه ایران است.

برخی متحدان قدیم و وفادار آمریکا نیز مخالف تحریم های این کشور علیه ایران هستند.

آمریکا، ژاپن را از تحریم ها معاف کرده است. علت این اقدام آن است که چنانچه آمریکا ژاپن را معاف نمی کرد، توکیو علیه موضع آمریکا شورش می کرد. ژاپن ۱۰۰ در صد نفت مورد نیاز خود را وارد می کند.

ایرانم ** ۱۳۳۷**۱۴۷۹

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۱۴۲۱۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.