آمریکا به دنبال ایفای نقش از دست رفته خود در آسیا

به گزارش ایرنا، تصمیم هیلاری کلینتون به توقف در دهلی نو بطور ناگهانی گرفته شده است. بر اساس برنامه اولیه قرار بود وی تنها در دور چهارم مذاکرات راهبردی و اقتصادی چین – آمریکا شرکت کند اما در این تغییر برنامه وی قصد دارد در دهلی نو درباره موضوعات کلیدی منطقه ای و جهانی از جمله مسایل افغانستان، پاکستان، چین و میانمار (برمه) با مقام های هندی گفت و گو کند.

سفر ناگهانی وزیر امور خارجه آمریکا به هند، در حالی انجام شد که وی در انتظار مذاکرات راهبردی هند -آمریکا است که ژوئن ۲۰۲۴ برگزار می شود و در این سفر میزان پیشرفت مشارکت راهبردی دو کشور را مورد ارزیابی قرار خواهد داد.

به هر حال اقتصادهای نوظهور چین و هند با رشد ۱۰ و ۸ درصدی در مقابل اقتصاد ورشکسته آمریکا و تاثیر این دو کشور قدرتمند آسیایی در معادلات جدید سیاسی و عرصه بین الملل در مقابل امپراتوری سیاسی جهانی ازدست رفته آمریکا، موجب شده تا آمریکایی ها در تلاش برای نزدیکی هر چه بیشتر با این کشورها گام بردارند تا کمی بتواند وجهه ازدست رفته خود را بازیابند.

مواضع کشورهای هند و چین در قبال موضوعات جهانی، تنش ها در آسیا، موضع حمایتی این کشورها از ایران و سوریه ، مخالفت آشکار با سیاست های آمریکا در منطقه و جهان است که روز به روز موجب کمرنگ شدن نقش آمریکا در مسایل جهانی شده است.

اگر چه کلینتون با پرستیژ قدرت جهانی آمریکا و رویای دنیای تک قطبی با محوریت آمریکا به چین و هند سفر می کند اما خود آمریکایی ها بوضوح می دانند که از ایفای نقش جهانی آمریکا به عنوان بازیگری بزرگ تنها یک نقش خیالی باقی مانده است.

وزیر امور خارجه آمریکا هر چند بخوبی می داند که دیگر آمریکا در جهان حرف اول را نمی زند و حتی بدون ملاحظه دیگر قدرتها از جمله چین و هند، توان تکروی در مسایل سیاسی و اقتصادی را ندارد، اما به هر حال در سفر به هند و چین تلاش می کند در آستانه انتخابات در آمریکا برای مردم آمریکا نقش از دست رفته این کشور را در جهان بازی کند.

اما آنچه واقعیت را نشان می دهند همین اظهارات باراک اوباما در سفر دو سال قبل به هند است که به افول قدرت کشورش در عرصه های مختلف سیاسی و اقتصادی اعتراف می کند.

باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا در سفر سال ۲۰۱۰ به هند طی سخنانی در شهر بمبئی به افول قدرت کشورش در عرصه های گوناگون اذعان کرد.

وی در آخرین روز دیدارش از هند، طی نشستی در تالار شهرداری بمبئی گفت، تسلط جهانی آمریکا در حال کم شدن است و آمریکا دیگر نمی تواند با نیازهای اقتصادی جهان بتنهایی برخورد کند.

رییس جمهوری آمریکا اضافه کرد: آمریکا هنوز بزرگترین اقتصاد جهان است اما در مقابل پیشرفت های هند، چین و برزیل باید مواظب بوده و با آنها مسابقه دهد.

در تحلیل اعترافات اوباما می توان گفت که سخنان رییس جمهوری آمریکا نگرانی ها و شکست سیاست های وی درباره رشد اقتصادی آمریکا را آشکار می کند.

این اعتراف تاریخی رییس جمهوری آمریکا گذشته از آنکه صدق گفتار تحلیلگران مسائل بین المللی درباره فروپاشی ایالات متحده را تایید می کند.

به هر حال آنچه مشهود است اینکه وزیر امور خارجه آمریکا در سفر به هند و چنین در تلاش برای ایجاد هماهنگی و موازانه در مراودات اقتصادی و سیاسی آمریکا با قدرتهای نوظهور و ایفای نقش از دست رفته آمریکا درآسیاست.

گزارش از کورش باقی

آساق ** ۵۸۹**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۰۱۹۸۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.