روسیه تشریک مساعی بازیگران بین المللی برای حل سیاسی مساله سوریه را خواستار شد

به گزارش ایرنا به نقل از اطلاعیه روز چهارشنبه وزارت امور خارجه روسیه، لاوروف در مکالمه تلفنی بر ضرورت ایجاد شرایط مساعد برای آغاز گفت و گوهای سیاسی میان طرف های سوری که در جریان آن بتوانند مسایل مربوط به شکل گیری ساختار سیاسی این کشور را حل کنند، تاکید کرد.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: روسیه برگزاری کنفرانس بین المللی در مسکو در باره سوریه را هم برای حل همین مسایل پیشنهاد می کند.

عنان نیز در این گفت و گوی تلفنی، کنفرانس در باره سوریه را مهم دانست که در آن طرف های مختلف سوریه و کشورهای همسایه و بازیگران بین المللی می توانند تمام مسایل سوریه را مورد بحث قرار دهند.

روسیه دو هفته پیش در نشست مجمع عمومی سازمان ملل پیشنهاد کرد کنفرانس بین المللی در باره مساله سوریه برگزار کند که در آن همه کشورهای صاحب نفوذ بر نیروهای سیاسی در سوریه بتوانند شرکت کنند.

لاوروف اخیرا در این باره گفت که ابتکار روسیه برای برگزاری کنفرانس بین المللی در باره سوریه باید تنها چارچوب برای حمایت از قطعنامه های شورای امنیت در باره این کشور و روند اجرای طرح عنان باشد که مورد تایید شورای امنیت قرار گرفته است.

لاوروف، کنفرانس مسکو را وزنه ای در مقابل گروه به اصطلاح دوستان سوریه دانست و خاطرنشان کرد: این گروه در واقع ‘دوستان شورای ملی سوریه’ هستند.

رییس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت: روسیه پیشنهاد کرده است کنفرانس بین المللی در باره سوریه بر اساس اصول مشخص و قابل درک برگزار شود.

وی خاطرنشان کرد: در این کنفرانس حدود ۱۵ کشور از جمله اعضای دائمی شورای امنیت و کشورهای همسایه سوریه شرکت خواهند کرد.

لاوروف با بیان اینکه ایران هم به طور حتم باید در این کنفرانس شرکت کند، اظهار داشت: سازمانهای بین المللی همچون سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه اروپا و سازمان ملل هم می توانند در آن شرکت کنند.

اروپام/۲۲۴۲**۵۱۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۹۲۴۹۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.