رکود در معاملات بازار مسکن

۱۴م آذر ،

به گزارش نوساز به نقل از خبرنگار اقتصادیممتازنیوز، اکثر بنگاهداران رکود حاصل در بازار مسکن را ناشی از نوسانات ارزی می دانند و معتقد می باشند از شهریور ماه نوسان در بازار ارز و سکه ایجاد شده و همین موضوع قیمت مسکن را در طول سه ماه ۳۰ درصد افزایش داده است.

از سوی دیگر بسیاری فروشندگان مسکن دندان طمع را تیز کرده و به امید افزایش یافتن قیمت مسکن برای فروش خانه دست نگه داشته اند.

براساس این گزارش بر اساس اطلاعات مرکز آمار، متوسط قیمت فروش هر مترمربع مسکن در شهر تهران در بهار سال ۸۸ حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود که این رقم در بهار امسال به بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده که گویای افزایش بیش از یک میلیون تومانی در این سه سال یا رشد ۶۸ درصدی است.

برخی از بنگاه داران نیز از آثار این افزایش قیمت بر بازار اجاره بها در فصل پاییز خبر دادند و گفته اند :فصل پاییز بر خلاف فصل تابستان قیمت اجاره ،تا حدودی کاهش می یابد و به حالت ثبات می رسد در حالی نوسانات ارزی قیمت اجاره را ۵۰ درصد افزایش داده است.

مقایسه گزارش مرکز آمار از قیمت فروش و اجاره‌بهای مسکن در بهار سال ۹۱ با گزارش وزارت مسکن سابق دربارهٔ قیمت فروش و اجاره‌بهای مسکن در بهار سال ۸۴ بیانگر رشد ۳۳۱ درصدی قیمت مسکن و رشد ۳۹۰ درصدی اجاره‌بها در این دوره است.

متوسط قیمت مسکن در تهران در بهار سال ۸۸ هر مترمربع ۵۸۷ هزار تومان و اجاره‌بها هر مترمبع ۲۷۵۰ تومان بود که در بهار امسال به ترتیب به ۲ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان و ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافته است.

به عبارت دیگر می‌توان گفت قیمت فروش مسکن نسبت به ابتدای دولت دهم ۳/۴ برابر و اجاره‌بها ۹/۴ برابر شده است.

از سوی دیگر افزایش قیمت مصالح ساختمانی در این برهه از زمان به سبب آشفتگی بازار ارز و وسکه از دیگر دلایل اصلی رکود و افزایش قیمت مسکن در طول سه ماه قبل است.

بر اساس این گزارش یکی از بنگاه داران با بیان اینکه تثبیت بازار ارز وسکه زمینه را برای هجوم نقدینگی به سمت بازار مسکن فراهم کرده است، افزود: اکثر فروشندگان پس از نا امید شدن از بازار ارز و سکه به سمت بازار مسکن آمده اند و قیمت های باور نکردنی برای واحدهای مسکونی خود در نظر گرفته اند.

قلی خسروی رئیس اتحادیه املاک کشوری در خصوص بازار مسکن گفت: نوسانات ارزی طی ماههای اخیر ثبات بازار مسکن را که از طریق ساخت مسکن مهر و مسکن ویژه ایجاد شده بود را بر هم زده است.

رئیس اتحادیه املاک کشوری با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد از مصالح ساختمانی در داخل کشور تولید می گردد ، افزود: جو روانی ایجاد شده ناشی از نوسانات بازار ارز سبب افزایش قیمت مصالح ساختمانی و ایجاد رکود انتظاری در این بازار شده است.

خسروی در خصوص رکود انتظاری ایجاد شده در بازار مسکن گفت: در رکود انتظاری فروشنده با توجه به وضعیت بازار قیمت واحد مسکونی خود را تعیین و افزایش می دهد، اگرچه این افزایش قیمت مانع از وجود مشتری می گردد ولی فروشنده قیمت واحد خود را تحت هیچ شرایطی کاهش نمی دهد.

وی با اشاره به تعدیل بازار مسکن با کنترل نوسانات ارزی گفت: تعدیل بازار ارز و نوسانات موجود، آرامش را به بازار مسکن باز می گرداند.

رئیس اتحادیه کشوری مشاوران املاک با بیان اینکه خرید و فروش مسکن دچار رکود شدیدی است گفت: خرید و فروش مسکن از روزی ۱۵ هزار معامله به ۵۷۰۰ معامله کاهش یافته است .

قلی‌خسروی افزود: با توجه به صحبت‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص دلار که اعلام کردند قیمت دلار پایین‌تر خواهد آمد مسلما قیمت مسکن نیز در بازار به ثبات بیشتری می‌رسد.


آخرین خبرها
منبع: نوسازنیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.