“زرشک” میوه طول عمر

وی بیان کرد: آب میوه زرشک استفراغ را ساکت کرده و مخلوط آن را با داروهای مناسب برای مداوای زخم‌های امحاء بکار می‌برند.

زرشک را میوه طول عمر می‌نامند، چرا که از خواص درمانی معجزه‌آسایی برخوردار است و در درمان بسیاری از بیماری‌ها مؤثر است.

الهام تاجریزی، کارشناس ارشد ترویج و آموزش کشاورزی خراسان جنوبی در گفت وگو با ایسنا، منطقه خراسان‌جنوبی، با بیان اینکه زرشک درختچه‌ای خاردار است که بعضاً بصورت وحشی اما دانه‌دار در دامنه کوه‌های البرز و سایر نقاط کشور دیده شده است، گفت: زرشک کاشته شده قائنات که بنام “یاقوت سرخ” مشهور است از نوع بی‌دانه بوده که ارتفاع بوته آن ۱٫۵و گاهی به دو متر می‌رسد، برگ‌های آن بیضی شکل، دانه‌دار است که این برگ‌ها به صورت دسته‌ای در کنار تیغه‌ها می‌رویند، گل‌های زرد رنگ زیبای آن شامل شش کاسبرگ، شش گلبرگ و شش پرچم است که در اردیبهشت و خرداد ظاهر می‌شود و چشم هر رهگذری را خیره می‌کند.

وی ادامه داد: این گیاه مقاوم به شوری و کم‌آبی است که با آب و بافت خاک جنوب خراسان سازگاری خوبی دارد.

تاجریزی با اشاره به ترکیب شیمیایی این گیاه، اظهار کرد: برگ، چوب، پوست این گیاه دارای بربرین است که بسیار سمی است، مقدار این آلکالوئید در پوست گیاه ۱٫۷ ولی در چوب و برگ آن کمتر است، گل زرشک دارای آلکالوئید دیگری بنام اوکسیاکانتین و نوعی اسانس به مقدار بسیار جزئی است.

کارشناس ارشد ترویج و آموزش کشاورزی خراسان‌جنوبی با اشاره به خواص درمانی زرشک، گفت: طبیعت زرشک سرد و خشک بوده و به علت داشتن بعضی اسیدهای آلی دارای خاصیت کم‌کنندگی صفرای خون، دفع صفرا از کبد بوده و در افرادی که شدت عطش دارند باعث نقصان آن می‌شود و حرارت معده و جگر را کم می‌کند.

تاجریزی اظهار کرد: اگر زرشک را با داروهای گرم مانند دارچین و عسل مخلوط و مصرف کنند، برای تقویت جگر و بهبود اسهال‌هایی که از ضعف کبد بوجود می‌آید، به کار می‌رود.

وی بیان کرد: آب میوه زرشک استفراغ را ساکت کرده و مخلوط آن را با داروهای مناسب برای مداوای زخم‌های امحاء بکار می‌برند.

کارشناس ارشد ترویج و آموزش کشاورزی خراسان‌جنوبی افزود: اگر افراد کم‌اشتها زرشک بخورند، اشتهای آنها زیاد می‌شود، افرادی که سرد مزاجند و یا عادت به قولنج و نفح شکم دارند بهتر است، زرشک را به صورت مفرد مصرف نکنند، بلکه با غذاهای شیرین طعم مانند نبات و عسل میل کنند.

تاجریزی با بیان اینکه زرشک را می‌توان میوه طول عمر نامید، گفت: گیاهانی که بوسیله آب زرشک آبیاری می‌شوند طول عمرشان بیش از آنهایی است که با آب تنها آبیاری می‌شوند.

وی اظهار کرد: زرشک تب بر بوده و دارای ویتامین “ث” است، از این نظر در ازدیاد مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های عفونی و سرماخوردگی نقش موثر و مفیدی دارد، زرشک خون را تصفیه و ترشح ادرار را تحریک می‌کند در نتیجه دفع ادرار زیادتر می‌شود میوه ترش مزه زرشک در طب سنتی ایران برای رفع خارش و سایر عوارض و همچنین بصورت دم کرده برای خوشبو کردن نفس به کار می‌رود.

کارشناس ارشد ترویج و آموزش کشاورزی خراسان‌جنوبی تصریح کرد: مقدار ویتامین ث موجود در زرشک از لیموترش بیشتراست، یکی از مهمترین خواص آن خاصیت انطباق عروق، بخصوص عروق رحمی است، برای کسانی که از درد کیسه صفرا رنج می‌برند یکی از باارزش‌ترین داروهاست.

کارشناس ارشد ترویج و آموزش کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: زرشک را توسط پاجوش‌ها از اواسط پائیز تا اواخر زمستان در میان چاله‌هایی به عمق نیم متر غرس کرده و بلا فاصله آبیاری می‌کنند و از سال دوم در پاییز هرس و شاخه‌های خشک و تنه‌های کم بارده بریده می‌شود.

تاجریزی اظهار کرد: این درخت نیاز به آب کم داشته و با هر خاکی حتی شور سازگار است و پایه آن را تا عمق ۳۰ سانتی متر گود کرده تا ضمن رسیدن هوا به ریشه، نفوذ بیشتر آب امکان پذیر شود.

وی ادامه داد: زمان برداشت زرشک از اواسط مهرماه تا پایان آبان‌ماه طول می‌کشد و چنانچه در پاییز باران ببارد باعث تولید میوه زرشک می‌شود و در صورت عدم ریزش باران برداشت دیرتر و میوه‌اش شیرین‌تر می‌شود، شیوه برداشت آن بصورت سنتی و اغلب با بریدن شاخه که خشک کردن آن را به سهولت می‌دهد انجام می‌شود.

کارشناس ارشد ترویج و آموزش کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه زرشک مرغوب از نوع پفکی است، یادآور شد: در این روش زرشک را با سرشاخه موجود قطع می‌کنند و در انبارهای مخصوص و بر روی داربست می‌خشکانند و در نوع دیگر با دست برداشت می‌شود و در خرمن‌هایی که به همین منظور تهیه شده برای خشکانیدن استفاده می‌کنند که بعضاً در کیفیت محصول اثر مستقیم دارد.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.