زمان‌بندی رعایت استاندارد آلایندگی خودروها

زمان‌بندی رعایت استاندارد آلایندگی خودروها

جام جم آنلاین: قائم‌مقام سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به مصوبه شورای‌عالی حفاظت محیط‌زیست درخصوص ارتقای استانداردهای آلایندگی خودروها و موتورسیکلت‌ها در کشور جزئیات جدول زمان‌بندی الزام خودروسازان و واردکنندگان را در این خصوص اعلام کرد.

علی‌محمد شاعری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که بر اساس مصوبه شورای عالی حفاظت محیط‌زیست تمامی خودروهای تولید داخل باید از ابتدای سال ۹۱ با استاندارد آلایندگی یورو‌۴ و خودروهای وارداتی با استاندارد یورو ۵ و موتورسیکت‌ها نیز از اول مهرماه با استاندارد یورو‌۳ تولید شود.

وی افزود: بر این اساس در بخش خودروهای تولید داخل با توجه به این‌که زیرساخت‌ اجرای استاندارد ‌آلایندگی یورو‌‌۴ برای تمامی محصولات شرکت ایران‌خودرو فراهم شده است محصولات این شرکت شامل پژو ۴۰۵، پژو ۲۰۶، سمند معمولی، سمند سورن و سمند سریر به طور کامل موفق به اخذ «تایید نوع ـ TA» استاندارد آلایندگی یورو ۴ شد.

“‌بر این اساس تولید خودروهای پژو ۴۰۵، پژو ۲۰۶، سمند، سورن و سمند سریر با استاندارد یورو ۴ بتدریج از ۵ درصد در اریبهشت‌ماه به صد درصد حداکثر تا پایان آذرماه سال جاری خواهد رسید. از سوی دیگر از ابتدای اردیبهشت‌ماه عرضه تندر ۹۰ با استاندارد یورو‌۴ آغاز و محصولات کیزاشی و ویتارا نیز براساس استاندارد یورو‌۴ از ابتدای سال جاری عرضه شده‌ است.”

قائم‌مقام سازمان حفاظت محیط ‌زیست به وضعیت خودروهای تولیدی شرکت سایپا اشاره کرد و گفت: با اشاره به این که زیرساخت اجرای استاندارد آلایندگی یورو‌۴ برای کلیه محصولات این شرکت نیز فراهم شده است تمامی محصولات این شرکت یعنی خانواده ۱۰۰X شامل پراید ۱۳۱ ـ ۱۳۲ ـ ۱۴۱ ـ ۱۱۱ و تیبا به طور کامل موفق به اخذ «تایید نوع TA» استاندارد آلایندگی یورو ۴ شد که بدین ترتیب تمامی محصولات این شرکت یعنی خانواده X100 شامل ۱۳۱ ـ ۱۳۲ ـ ۱۴۱ ـ ۱۱۱ و همچنین خودروی تیبا با استاندارد یورو‌۴ بتدریج از ۵ درصد در اردیبهشت‌ماه به صد درصد حداکثر تا پایان آذرماه سال جاری خواهد رسید.

وی به شرکت پارس‌خودرو اشاره کرد و با اشاره به این که تمام محصولات این شرکت موفق به اخذ «تایید نوع ـ TA» استاندارد یورو‌۴ شده‌ است، گفت: در حالی که همه تولیدات خودروهای تینا، قشقایی، پیکاپ براساس استاندارد یورو‌۴ از ابتدای سال در حال عرضه هستند، خودروهای مگان و تندر نیز به صورت صد درصد منطبق بر استاندارد یورو‌۴ از مرداد ماه به بازار عرضه خواهد شد.

قائم‌مقام سازمان حفاظت محیط‌زیست در خصوص گروه خودروسازی بهمن نیز با تاکید بر این که تولید و عرضه تمام خودروهای خانواده مزدا (مزدا ۳ ـ مزدا ۲) از ابتدای امسال براساس استاندارد یورو‌۴، بوده است افزود: خودروی وانت مزدا و وانت کاپرانیز «تایید نوع TA» منطبق با استاندارد یورو ۴ را اخذ کرده‌ است و از شهریور سال جاری تولیدات این خودروها نیز منطبق با استاندارد یورو‌۴ خواهد بود.

وی به تولیدات شرکت مدیران خودرو اشاره کرد و گفت: در جلسه اخیر مقرر شد این شرکت ظرف مدت ۱۰ روز برنامه جامع تولید خودرو براساس استاندارد یورو‌۴ را به سازمان حفاظت محیط‌زیست ارائه کند، در عین حال تمامی محصولات این شرکت نیز حداکثر از اول دی‌ماه براساس استاندارد یورو‌۴ تولید و عرضه خواهد شد.

قائم‌مقام سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص محصولات خودروسازان راین با اشاره به این‌که صد درصد تولید ۲ مدل خودروی جدید (C30) براساس استاندارد یورو۴ است، گفت: سایر محصولات این شرکت نیز از ابتدای سال جاری با تولید ۵ درصد و براساس استاندارد یورو‌۴ آغاز شده و بتدریج حداکثر تا پایان آذر سال جاری به صد درصد می‌رسد.

وی با اشاره به این‌که تمام محصولات شرکت کرمان موتور از ابتدای تیرماه سال جاری براساس استاندارد یورو۴ عرضه می‌شود به وضعیت خودروهای شرکت زامیاد اشاره کرد و گفت: کلیه خودروهای دیزلی این شرکت از پایان آذر سال جاری با موتور یورو۴ تولید و عرضه خواهد شد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.