زمین نمکی نام دیگر “دریاچه ارومیه”

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

وزیر نیرو با تشریح آخرین وضعیت دریاچه ارومیه، از کاهش حجم آب این دریاچه به کمتر از یک سوم میزان نرمال خبر داد.

به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی ممتاز نیوز، حمید چیت چیان وزیر نیرو بعد از بازدید دریاچه ارومیه گفت: این دریاچه هم اکنون در شرایط کاهش سطح و کاهش عمق آب است و حجم آب موجود در آن به کمتر از ۱۰ میلیارد مترمکعب آب نمک اشباع شده رسیده است.

وی حجم آب این دریاچه را در شرایط نرمال ۳۲ میلیارد مترمکعب اعلام کرد و افزود: حدود نیمی از این دریاچه خشک و به طور کامل نمکی شده ضمن آن که در سایر مناطق نیز عمق آب کم و شدت تبخیر بالاست.

وی با بیان اینکه میزان شوری آب دریاچه بسیار بالا رفته و به شرایط اشباع نمک رسیده ، تصریح کرد: ادامه این روند بخش بیشتری از دریاچه دچار مشکل می کند.

چیت چیان افزود: در بازدید از رودخانه هایی که آب آن ها به دریاچه ارومیه می ریزد، مشخص شد که مسیر خشک شده در بعضی مناطق به ۲۰ کیلومتر نیز رسیده و آب رودخانه های پخش شده ، حتی به قسمت تر دریاچه وارد نمی شود و در اثر تبخیر از بین می رود.

وی همچنین با اشاره به گستردگی فعالیت های کشت و زرع در اطراف دریاچه ارومیه، گفت: این امر سبب برداشت های گسترده و بی رویه از منابع آب های زیرزمینی شده و نفوذ آب شور به این منبع افزایش یافته است.

وزیر نیرو با بیان آنکه تاکنون ۲۴ راهکار برای نجات دریاچه ارومیه شناسایی و به تصویب رسیده، مجموع اعتبار موردنیاز برای عملیاتی کردن این راهکارها را ۱۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: قرار بود در سال ۹۰ و در اولین گام،حدود دو هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال برای اجرای این راهکارها تخصیص یابد که تنها ۲۰ درصد این میزان پرداخت و برای اجرای بعضی پروژه ها ازجمله بارورسازی ابرها و لابروبی رودخانه ها هیچ اعتباری اختصاص نیافت.

وی ادامه داد: در سال قبل نیز عملا اعتباری به این منظور تخصیص داده نشد.

چیت چیان از تصمیم کارگروه نجات دریاچه ارومیه برای اولویت بندی راهکارهای نجات این دریاچه خبر داد و افزود: ۱۳ پروژه اولویت دار در این خصوص تعریف شده که بخشی از آنها نیاز چندانی به اعتبار ندارند و به صورت مدیریتی قابل حل است ضمن آنکه مشارکت مردم برای اجرای این پروژه ها ضروری است و بدون حضور آنان امکان اجرا فراهم نخواهد بود.

وی گفت: در دومین نشست کارگروه نجات دریاچه ارومیه نیز که  در استانداری آذربایجان غربی برگزار شد، بر لزوم اجرای مصوبه های پیشین و انجام اقدام های فوری با هماهنگی دستگاه های محلی و مجموعه های ملی تاکید شد.

وزیر نیرو تصریح کرد: در این نشست انجام لای روبی رودخانه ها و گشایش رودخانه هایی که به سمت دریاچه ارومیه می روند، کاهش توسعه کشاورزی و جلوگیری از ساخت و ساز و توسعه طرح های سدسازی در منطقه مورد تاکید قرار گرفت.

وی همچنین با اشاره به فراخوان وزارت نیرو برای دریافت نقطه نظرهای متخصصان و اشخاص مختلف برای نجات دریاچه ارومیه، خاطرنشان کرد: تاکنون پیشنهادهای خوبی از سوی دانشگاه ها و اشخاص متخصص ارایه شده و قرار است در هفته اول مهرماه امسال در همایشی که به احتمال بسیار در دانشگاه صنعتی شریف برگزار خواهد شد، این پیشنهادها و ایده های مختلف بررسی و از راهکارهای علمی و اجرایی برای نجات دریاچه ارومیه استفاده شود.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.