زنان در روزگارشان…روایت رنج و جنگ زنان برای احقاق حقوق‌شان

به گزارش خبرآنلاین، «زنان در روزگارشان» با زیر عنوان تاریخ فمینیسم در غرب نوشته مارلین لِگیت با ترجمه نیلوفر مهدیان از سوی نشر نی روانه بازار کتاب شد.
 

ناشر در معرفی کتاب می نویسد: «بسیاری موج اول فمینیسم را در ارتباط با پیشرفت‌های فکری و اقتصادی قرن نوزدهم، به‌ویژه لیبرالیسم و انقلاب صنعتی می‌دانند و بر این نظر تأکید دارند که انقلاب صنعتی با کشاندن کار به خارج از خانه و دادن اوقات فراغت به زنان طبقهٔ متوسط، فرصت عملی شدن آن ایده را فراهم کرد. در واقع با انقلاب صنعتی جنبش بورژوازی غرب استثمار نیروی کار زنان و دختران جوان را در پیش گرفت و کار سخت و طاقت‌فرسا در کارخانه‌ها و کارگاه‌ها را علاوه بر کار منزل به آن‌ها تحمیل کرد.
باید عجله کنیم، چون به خانه که می‌رسیم،
کارمان تازه آغاز می‌شود؛
چیزهای زیادی ما را فرا می‌خوانند،
کاش ده تا دست داشتیم و به کارشان می‌گرفتیم.
کودک را با نهایت مراقبت می‌خوابانیم
و همه چیز را برای آمدن تو آماده می‌کنیم:
تو غذایت را می‌خوری و بی‌درنگ به رختخواب می‌روی،
و تا روز بعد تن و بدن خود را می‌آسایی.
اما ما! افسوس! خواب خوشی نخواهیم داشت،
چون کودک بیدار می‌شود و گریه سر می‌دهد،
و روز بعد، با دمیدن سپیده‌دم،
باز وقت کار در مزرعه است.
کتاب حاضر با رویکردی علمی تاریخ جنبش فمینیستی را به تفصیل باز می‌گوید و ریشه‌های کهن آن را بازمی‌کاود.»

کتاب در ۱۰ فصل با عناوینی چون «فمینیسم و مرد‌سالاری: مقدمه، از عیسی مسیح تا ژاندارک، تأثیر رنسانس: زنان، تحصیل، و هنر‌های خلاق، دین، سیاست، و ادبیات در دوران آغازین اروپای مدرن، انقلاب در فلسفه و سیاست، رادیکال‌ها و اصلاح‌گران، آغاز موج اول فمینیسم، مسائل موج اول فمینیسم، دوران جنگ و فمینیسم بین دو جنگ جهانی و ریشه‌های موج دوم» تدوین و تنظیم شده است.

بنابراین گزارش، لگیت روایت خود از تاریخ فمینیسم در جوامع غربی (به‌اضافهٔ مکزیک و روسیه) را تا آنجا پیش می‌برد که موج دوم فمینیسم آغاز می‌شود و حقوق زنان نهادینه می‌شود. روایت لگیت به خصوص برای آن‌هایی خواندنی‌تر است که با تاریخ اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی اروپا و آمریکا آشنا هستند. روایت لگیت زندگی و تلاش زنان مؤثر در جنبش‌های فمینیستی را در زمینهٔ تاریخی‌اش قرار داده و از منابع درجه اول استفاده کرده است. در انتهای کتاب می‌توان جدولی از سیر حوادث تاریخی و همین‌طور کتاب‌شناسی کاملی از منابع تکمیلی را مطالعه کرد.

ساکنان تهران برای تهیه این کتاب کافی است با شماره ۲۰- ۸۸۵۵۷۰۱۶ سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و آن را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز با پرداخت هزینه پستی می توانند این کتاب را تلفنی سفارش بدهند.

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.