سازمان ازدواج جوانان تشکیل شود

آیت‌لله مکارم:

خبرگزاری پانا:آیت الله مکارم شیرازی گفت: سازمانی باید برای امر ازدواج جوانان تشکیل شود که به صورت جدی و ریشه ای مراحل آموزش و مشکلات و موانع ازدواج جوانان را برطرف نماید.

به گزارش سرویس دین و اندیشه پانا, معظم له امروز (بیست ششم مهر ماه) در آغاز درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد ضمن تبریک سالروز ازدواج حضرت علی(ع) با حضرت فاطمه زهرا (س)اظهارداشت: بنا بر برخی روایات روز اول ماه ذی الحجه سالروز ازدواج مقدس حضرت امیرالمومنین(ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) می باشد که باید به اهمیت ازدواج و تاکیدات دین اسلام بر آن توجه جدی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه مساله ازدواج دارای پیچیدگی و سادگی هایی است افزود: نگاه ما به مساله ازدواج آن‌ را از پیچیدگی های موجود در آورده به یک مساله ساده تبدیل خواهد کرد .

این مرجع تقلید در ادامه با اشاره به روایتی از نبی مکرم اسلام (ص) ادامه داد: پیامبر عظیم الشان اسلام با توجه به آیات قرآن کریم ازدواج را مایه آرامش ؛ پوشاننده آسیب ها، عیب ها و حفظ آبرو و یک فریضه اجتماعی می دانستند و همواره برحفظ سنت ازدواج تاکید می کردند.

وی تصریح کرد: جامعه انسانی با ازدواج به آرامش می رسد و با داشتن همسر مومن آبروی انسان حفظ خواهد شد که باید به این فریضه جمعی توجه جدی از سوی دولت  و مردم و صورت بگیرد و با همکاری هم مشکل ازدواج دختران و پسران را بزودی بصورت ریشه ای حل کنند .

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه توجه به تاکیدات پیامبر اسلام اهمیت ازدواج در اسلام دانسته می شود گفت: همه این روایات نشان می هد که مساله ازدواج در اسلام، چه قدر از ارزش و اهمیت برخوردار بوده و همه باید به این وظیفه عمومی و اجتماعی عمل کنند.

وی بااشاره به مهریه های بالا و جهزیه های کمرشکن اظهارداشت: مهریه های سنگین، جهزیه های کمرشکن ، و توقعات زیاد باعث شده که این سنت الهی به یک معضل اجتماعی تبدیل شود.

این استاد خارج فقه حوزه علمیه، با بیان اینکه مهریه های زیاد خوشبختی نمی آورد تصریح کردند: یقین بدانید در هیچ کجای تاریخ نقل نشده که مهریه های زیاد برای شخصی خوشبختی آورده باشد جز اینکه موجب بدبختی افراد و زندانی شدن زوج شده است .

 این مرجع تقلید با اشاره به ازدواج ساده امیرالمومنین(ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) گفت: اگر حرف شنوی درست داشته باشیم باید از زندگی ساده ولی پر مهر علی و فاطمه(ع) الگو بگیریم تمام مهریه علی و فاطمه (س) پانصد درهم که به پول امروزی دونیم میلیون تومان بوده است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفت: نباید کسانی که در فقر مالی هستند، خود را در معرض هزینه های زیاد قرار بدهند .

وی مطالبه مهریه و جهزیه های زیاد ناشی از کمبود شخصیت افراد دانستند و تاکید کرد: اگر کسی احساس شخصیت کند هیچگاه مراسم ازدواج خود را با بریدن مهریه های زیاد و جهزیه های سنگین و برگزاری مراسم عروسی در تالار های پر زرق و برق پر از گناه برگزار نمی کند .

این مرجع تقلید تصریح کرد: اشخاصی که به دنبال گرفتن مهریه های بالا و عروسی های پر از گناه هستند ، احساس حقارت کرده و برای جبران حقارت شخصیتی و عیب روانی خود دست به چنین اقداماتی دست می زنند.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه خیلی از جوانان با جهزیه های ساده و سبک، دوست دارند زندگی مشترک خود را شروع کنند گفت: یکی از مهمترین وظایف روحانیون و مبلغین تبلیغ و تبیین زندگی های آسان است ، انسانی که تمام زمین و آسمان مسخر اوست چرا باید با مهریه جبران شخصیت کند.

وی ادامه داد: باید فرهنگ جامعه را بالا برد تا مشکل ازدواج حل شود زمانی که فرهنگ در جامعه پایین باشد مشکلات ازدواج بالاخواهد رفت؛ بنابراین باید سعی کنیم که به جوانان شخصیت بدهیم و از جهیزیه های بالا و مهریه های نکبت بار آنان را آگاه کنیم.

این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به افزایش سالمندان در جامعه هشدار داد و گفت: عواملی همچون افزایش سن ازدواج، ارتباط های نامشروع ، تحصیلات عالی و توقعات، عواملی هستند که موجب کاهش جمعیت جوان و افزایش سالمندان شده است .

وی  با بیان اینکه فرزندان سالم در سنین پایین متولد می شوند افزود: بهترین موقعیت زاد و ولد سالم در انسان معمولا در سنین پایین تر می باشد که متاسفانه با افزایش سن ازدواج خطر جدی برای جامعه به شمار می رود.

آیت الله مکارم شیرازی گفت: توقعات به معنای خیالات و اوهامی در بین برخی ها وجود دارد تبدیل به مشکل می شود و جمعیت رو به افول می گذارد که باید گوش شنوایی باشد تا این مشکلات به صورت ریشه ای حل شود .

وی در پایان با بیان اینکه سازمانی باید تشکیل شود تا متکفل امر ازدواج جوانان تاکید کرد: یک سازمانی باید امر ازدواج جوانان را بصورت جدی و ریشه ای پی‌گیری کنند و مراحل آموزش و مشکلات و موانع ازدواج جوانان را برطرف نماید .


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.