سازمان همکاری اسلامی درموردکشتار مسلمانان میانمار نشست فوری برگزارمی کند

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حزب اسلامی مالزی (حرکه دیلی)، ‘اکمل الدین احسان اوغلو’ دبیرکل سازمان همکاری اسلامی از تمام جهانیان خواست کشتار و نسل کشی مسلمانان ‘روهینگیا’ در میانمار را به خاطر داشته باشند.

وی ضمن اشاره به کشته و آواره شدن بیش از ۹۰ هزار نفر از مسلمانان روهینگیا در خشونت های اخیر میانمار گفت: ظلم و ستم علیه این مسلمانان همچنان ادامه دارد.

دبیرکل سازمان همکاری اسلامی خواستار فشار بر دولت میانمار برای پذیرش قانون ۱۹۸۲ و همچنین لغو قانونی شد که بر اثر آن حقوق شهروندی مسلمان روهینگیا ملغی شده است.

بر اساس این قانون غیرعادلانه، مسلمانان روهینگیا مهاجران غیرقانونی محسوب می شوند که اجازه سکونت در کشور خود را ندارند. این قانون همچنین امکان هر نوع خشونت و تبعیض علیه مسلمانان را فراهم کرده است.

اوغلو افزود: گروه های نظامی افراطی در میانمار کمپین های پاکسازی قومی علیه مسلمانان روهینگیا ایجاد کرده اند که این اقدام مورد حمایت دولت این کشور نیز قرار دارد.

دبیرکل سازمان همکاری اسلامی افزود: جامعه بین الملل در قبال این خشونت ها سکوت کرده است و این امر باعث ایجاد یاس و ناامیدی بیشتر برای ما شده است.

وی با انتقاد از نوع واکنش جامعه جهانی در حمایت از مسلمانان روهینگیا تاکید کرد که تاکنون ۲۴ سازمان مستقل به منظور متحد کردن مسلمانان روهینگیا شکل گرفته است.

دبیرکل سازمان همکاری اسلامی گفت: تاکنون موفق شده ایم تا با هماهنگ کردن این سازمان آنها را تحت عنوان ‘شورای همکاری اتحاد’ سازماندهی کنیم. این سازمان تلاش های مداوم برای همزیستی مسالمت آمیز براساس رعایت حقوق بشر را فراهم می کند.

اوغلو افزود: این سازمان برای اولین بار با مطرح کردن خشونت هایی که علیه مسلمانان میانمار صورت گرفته باعث توجه جامعه جهانی به این موضوع شده است.

دبیرکل سازمان همکاری اسلامی اضافه کرد: در نامه ای به ‘تین سین’ رییس جمهوری میانمار خواستار کمک به مسلمانان روهینگیا شده و در نامه دیگری نیز به ‘آنگ سان سوچی’ نماد دموکراسی میانمار نگرانی عمیق خود را درباره کشتار مسلمانان روهینگیا اعلام کرده است.

مسلمان روهینگیا که طبق آمار سازمان ملل ۸۰۰ هزار نفر اعلام شده اند در ماه های گذشته هدف خشونت های بوداییان استان راخین قرار گرفتند که گزارش ها بین المللی نشان می دهد، نیروهای امنیتی در مقابل این خشونت ها اقدامی انجام نداده و در برخی موارد نیز باعث افزایش خشونت ها علیه مسلمانان این کشور شده اند.

در این خشونت ها بیش از ۶۵۰ نفر کشته، ۱۲۰۰ نفر ناپدید، و همچنین ۸۰ هزار نفر نیز مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شدند.

در خشونت های اخیر همچنین بیش از ۵ هزار خانه مسلمانان دراین کشور به آتش کشیده شد.

گزارش ها حاکیست روز یکشنبه هفته جاری نیز در درگیری هایی در استان راخین ۳ نفر کشته و ۵ نفر دیگر زخمی شدند.

با این وجود، مقامات استانی میانمار شرایط کنونی در استان راخین را عادی ارزیابی کرده اند.

آساق**۳۳۵**۱۵۶۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۶۴۹۰۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.