سبک زندگی ایرانی­اسلامی در برنامه های غذایی دانشجویان لحاظ می شود

گردآوری توسط گروه آموزش ممتازنیوز

خبرگزاری آریا- سومین کارگروه تغذیه با دستور کار اصلی «تنظیم برنامه و منو غذایی پیشنهادی برای غذاخوری های دانشجویی» برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از وب دا، مسئول امور رفاهی دانشجویان وزارت بهداشت با اعلام این خبر، گفت: مسئولان و کارشناسان حوزه تغذیه داشجویی دانشگاه های علوم پزشکی و وزارتخانه، ایجاد هماهنگی و وحدت رویه ی بیشتر درخصوص ارایه خدمات تغذیه به دانشجویان را ضروری می دانند.
جهانگیری افزود: با توجه به بررسیهای به عمل آمده توسط کارشناسان و متخصصان تغذیه در نشست های اخیر، یکی از راه های ایجاد هماهنگی در زمینه ی ارایه ی خدمات در بخش تغذیه ی دانشجویی تعاریف ترکیبات وعده های غذایی همچنین تنظیم منو و برنامه ی پیشنهادی غذایی یکسان است. برداشت های مختلف در دانشگاه ها در خصوص ارایه ی یک وعده غذایی، ترکیبات غذاو آنالیز غذا، دورچین های هر وعده، همراه غذا و غذای اصلی سبب تفاوت هایی در ارایه ی خدمات در بخش تغذیه دانشجویی شده که مطلوب دانشجویان و کارشناسان امر نمی باشد.
وی در ادامه گفت: موضوع دو منویی بودن وعده های ناهار و شام که در برخی دانشگاه ها در سالهای اخیر اجرا شده و در برنامه و منوی پیشنهادی لحاظ شده است، که دانشگاهها پس از بررسی لازم، پایلوت کردن طرح در برخی روزها ی هفته و یا در برخی خوابگاه ها، برای اجرای کامل طرح دومنویی نمودن وعده های غذایی تصمیم گیری خواهند کرد.
جهانگیری گفت: بر اساس بررسی انجام شده توسط دانشگاه های مجری طرح، بیش از۲۰ تا ۳۰ درصد دانشجویان نسبت به رزرو منوی دوم که از ویژگیهای آن سلامت بیشتر و صرفه اقتصادی است استقبال نموده اند و پیش بینی می شود در صورت فرهنگ سازی مناسب از طریق کمیته های تغذیه ی دانشجویی در دانشگاهها اطلاع رسانی مناسب تغذیه ای در خصوص ارزش مواد غذایی و میزان کالری دریافتی علاوه بر تغییر نگرش و ذائقه ی دانشجویان، استقبال بیشتری در انتخاب منوی دوم وعده های ناهار و شام صورت گیرد.
مسئول امور رفاهی دانشجویان ضمن تقدیر و تشکر از همکاری دانشگاهها افزود: تنظیم برنامه های غذایی بر اساس نظرات و پیشنهادات دانشگاه ها صورت گرفته و تمام سعی گروه های کارشناسی بر آن بوده موضوع سبک زندگی ایرانی – اسلامی در برنامه ی تنظیم شده لحاظ شود.
وی افزود: در همین راستا لزوم اطلاع رسانی به دانشجویان در مورد ارزش غذایی مورد تاکید قرار گرفت و تلاش شد فراوانی غذاهایی که درحال حاضربه دانشجویان ارایه می شود مورد بازنگری قرار گیرد.
 
آیین نامه تغذیه دانشجویان بزودی به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ می شود
جهانگیری اشاره کرد: کار کارشناسی در خصوص امور تغذیه دانشجویی از سال قبل با تاکیدات معاون دانشجویی و فرهنگی و حمایت وی با جدیت بیشتری دردستور کار اداره امور رفاهی قرار گرفته است. از جمله  اهم اقدامات انجام شده در بخش تغذیه که مورد استقبال دانشگاه ها قرار گرفته، شاخص های تدوین شده و آیین نامه تغذیه است که مراحل نهایی ابلاغ را در معاونت امور حقوقی و مجلس وزارت متبوع طی می کند وان شاء الله به زودی به دانشگاه ها ابلاغ خواهد شد.
مسئول امور رفاهی در پایان افزود: بررسی «مزایا و معایب ارایه ی نان بسته بندی شده » با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مازندران، بررسی «تعیین زمان  و نحوه ی اطلاع رسانی در خصوص پیشنهاد یک روز بدون گوشت در هر ماه» با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران، بررسی«هرم غذایی جدید و تعریف هر واحد ماده غذایی» با همکاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان، بررسی « قیمت تمام شده هر وعده غذا به تفکیک برنامه غذایی» با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی مشهد و تهران و تهیه جدول «ارزش غذایی،میزان کالری دریافتی و ترکیبات برای هر نوع غذا به منظور فرهنگ سازی و اطلاع رسانی به دانشجویان»با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ،از دیگر دستاوردهای کارگروه های اخیر است که مقرر شده امور رفاهی دانشجویان پیگیری کند.


خبرگزاری ممتاز به نقل از آریا
باز نشر: پایگاه اینترنتی خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.