سد خاکی “دانشمند” به بهره‌برداری رسید

57-37.jpg

بهره برداری از سد خاکی دانشمند در استان گلستان عصر امروز با حضور محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری و مجید نامجو ـ وزیر نیرو ـ آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، سد دانشمند با هدف توسعه بهره برداری از منابع آب استان گلستان، ذخیره سازی سیل و کنترل سیلاب شهر اینچه برون و منطقه پیرامونی، کاهش رسوب ورودی به دریاچه های مجموعه آلاگل، بهبود آبگیری تالاب های بین المللی و بهبود طول عمر آنها و توسعه کشاورزی و اقتصادی و اجتماعی منطقه شامل بهبود آبیاری چهار هزار هکتار زمین های پایاب، پرورش ماهی و تامین آب صنعت ساخته شده است.

حجم مخزن این سد ۳۳ میلیون مترمکعب و حجم تنظیمی آن حداقل ۷۰ میلیون مترمکعب (با توجه به شرایط و رژیم رودخانه افزایش می یابد) است.

هزینه اجرای این طرح ۹۵ میلیارد ریال است که از محل بانک توسعه اسلامی و منابع عمرانی تامین اعتبار شده است.

همچنین از جزیات طرح سد دانشمند می توان به سامانه آبگیر به ظرفیت ۶۰ مترمکعب بر ثانیه، کانال انتقال سیلاب به ظرفیت ۶۰ مترمکعب بر ثانیه و طول ۸/۴ کیلومتر، احداث مخزن اصلی به وسعت ۱۱۰۰ هکتار با احداث بدنه اصلی سد به طول یکهزار و ۴۴۰ متر و دایک های جانبی به طول پنج هزار و ۶۰۰ متر و سامانه تخلیه مخزن دریچه های تخلیه اصلی به ظرفیت ۱۵ مترمکعب در ثانیه به کانال آلاگل در دایک غربی (تخلیه جانبی به ظرفیت ۵۰۰ لیتر در ثانیه در بدنه اصلی سد) و سرریز به ظرفیت ۲۰ مترمکعب در ثانیه اشاره کرد.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.