سرانه پایین مصرف لبنیات در کشور/ لزوم تعلق یارانه به شیر و لبنیات

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم تعلق گرفتن یارانه به زنجیره تامین شیر و لبنیات، نسبت به سرانه مصرف پایین این ماده غذایی ارزشمند ابراز نگرانی کرد.

سرانه پایین مصرف لبنیات در کشور/ لزوم تعلق یارانه به شیر و لبنیات

به گزارش ممتاز نیوز، دکتر زهرا عبداللهی با اشاره به اینکه سرانه مصرف شیر و لبنیات در کشور ما کم است، گفت: یکی از اقداماتی که می‌توان برای افزایش مصرف شیر انجام داد، کنترل قیمت‌ها است تا شیر برای مردم در دسترس باشد و به راحتی بتوانند با پرداخت بهای آن، شیر مصرفی خود را تامین کنند. اقدام دیگر نیز فرهنگسازی و آموزش است. متاسفانه برخی افراد ترجیح می‌دهند نوشابه گازدار بخرند اما برای شیر یا دوغ هزینه نکنند.

وی افزود: اینکه شیر و لبنیات از نظر اقتصادی در دسترس باشد، بحث و زنجیره پیچیده‌ای است که باید از مرحله تامین نهاده‌های دامی، تولید کننده و… فکر شود تا به کارخانه و سرانجام مصرف کننده و حمایت‌هایی که باید از او شود، برسیم. کل زنجیزه نیاز به اصلاح دارد تا شیر و لبنیات به قیمت مناسب به مصرف کننده برسد و برای تولید کننده هم صرف اقتصادی تولید وجود داشته باشد. پیشنهاد ما به عنوان وزارت بهداشت تعلق یارانه به شیر و لبنیات است؛ البته باید فکر کنند در چه مرحله‌ای از این زنجیره این یارانه تزریق شود تا نهایتا لبنیات با قیمت مناسب به مردم برسد.

او در ادامه تاکید کرد: مصرف لبنیات کمتر از میزان اعلام شده، سبب پوکی استخوان می‌شود. از طرفی شیر برای رشد کودکان و نوجوانان ضروری است. لبنیات یک گروه غذایی اصلی است و باید تمهیداتی اندیشیده شود که به راحتی به دست مصرف کننده برسد.

عبداللهی درباره سرانه مصرف لبنیات، بیان کرد: سرانه متوسط مصرف سالانه در کشور ما حدود ۷۰ کیلوگرم است؛ در حالی که مقدار توصیه شده جهانی ۱۶۵ کیلوگرم است. این عدد حتی در کشورهای اروپایی و غربی به ۳۰۰ کیلوگرم در سال هم می‌رسد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.