مصرف لبنیات در ایران یک پنجم متوسط دنیا

زهرا عبداللهی، مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت براساس آخرین آمارهای وزارت بهداشت هر ایرانی روزانه ۱۹۰ گرم لبنیات در روز مصرف می‌ کند که اگر این آمار را سالانه محاسبه کنیم سرانه سالانه مصرف لبنیات در کشورمان نزدیک به ۷۰ کیلوگرم است.

مصرف لبنیات در ایران یک پنجم متوسط دنیا

به گزارش ممتاز نیوز، زهرا عبداللهی افزود: این آمار پایین ناشی از عدم فرهنگ‌سازی در کشور است به طوری که بزرگسالان عادت به مصرف شیر ندارند، از طرف دیگر از دهه ۹۰ به بعد افزایش قیمت لبنیات در کشور سبب کاهش مصرف در کشور شد.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به کاهش شدید مصرف شیر طی سالیان اخیر گفت: شیوع بیماری کرونا و افزایش قیمت لبنیات در دو سال اخیر سبب شد که ۳۰ درصد از مصرف شیر در کشور کاسته شود، با وجود این با توجه به افزایش قیمت ۵۰ تا ۶۰ درصدی شیر در سال ‌جاری انتظار می‌رود مصرف شیر با کاهش بیشتری روبه‌رو شود.

عبداللهی تصریح کرد: به‌صورت کلی مصرف شیر، ماست و پنیر حالا دیگر از سفره دهک‌های پایین جامعه حذف شده است که این امر سبب کوتاه قدی، کمبود کلسیم، کم‌خونی و سوء تغذیه کودکان در بین مردم جامعه خواهد شد.

در همین خصوص همچنین وحید مفید، رییس مرکز رشد و نوآوری انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور گفت: عدد دقیقی درخصوص سرانه مصرف لبنیات در کشور وجود ندارد.

وی افزود: در حال حاضر برخی‌ها آمار تولید لبنیات را بر میزان جمعیت کشور تقسیم می‌کنند و عدد حاصله را به‌عنوان سرانه مصرف لبنیات در کشور در نظر می‌گیرند با این حال خود این آمار تولید لبنیات در کشور نیز دقیق نیست، از طرف دیگر میزان صادرات و ضایعات لبنیات در آن دیده نمی‌شود.

رییس مرکز رشد و نوآوری انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور اظهار کرد: افزایش قیمت لبنیات در طول سالیان گذشته و عدم فرهنگ‌سازی در کشور سبب کاهش شدید مصرف لبنیات در کشور شده است.

مصرف لبنیات در کشورهای دیگر و میانگین جهانی

آمارها نشان می‌دهد به طور میانگین مصرف سرانه[سالانه] جهانی شیر ۱۵۰کیلوگرم و حتی در برخی کشورهای اروپایی این میزان مصرف، برای هر نفر فراتر از ۳۰۰کیلوگرم است به طوری که مردم کشور هلند سالانه ۵۲۰کیلوگرم سرانه مصرف شیر و لبنیات دارند، در حالی که طبق گزارش سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد (فائو) استاندارد جهانی سرانه مصرف شیر و لبنیات برای هر فرد باید ۳۰۰ کیلوگرم در سال باشد که ایران از این استاندارد بسیار عقب است.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.