سفر به زیمباوه بیانگر اراده دو کشور برای توسعه همه جانبه روابط است

رئیس جمهور مخالفت با یکجانبه‌گرایی، حمایت از حقوق بشر واقعی، مخالفت با افراط‌گرایی، تروریسم و تجزیه‌طلبی و همچنین مخالفت با جرائم سازمان یافته را از جمله مواضع مشترک میان ایران و زیمباوه برشمرد و گفت: این اشتراک مواضع و دیدگاه‌ها نه فقط در روابط دوجانبه بلکه در سطح بین‌المللی و جهانی می‌تواند دو کشور را همکار یکدیگر قرار دهد.

سفر به زیمباوه بیانگر اراده دو کشور برای توسعه همه جانبه روابط است

به گزارش ممتاز نیوز، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر پنجشنبه، در نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه ایران و زیمباوه، سابقه روابط دو کشور را مربوط به اوایل پیروزی انقلاب اسلامی دانست و با یادآوری سفر آقای «امرسون منانگاگوا» رئیس جمهور فعلی این کشور به ایران و دیدار با امام خمینی (ره) و همچنین سفر رهبر معظم انقلاب اسلامی به زیمباوه و سخنرانی تاریخی ایشان علیه نظام سلطه، سفر امروز هیئت ایرانی به زیمباوه را بیانگر اراده دو کشور برای توسعه روابط در همه زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و تجاری و همچنین علم و فناوری دانست.
رئیسی با اشاره به پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف علمی و فناوری به برکت انقلاب اسلامی، خون مطهر شهدا و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی، بر آمادگی ایران برای تعامل و توسعه همکاری‌ها با زیمباوه در این عرصه‌ها تاکید کرد.
رئیس جمهور با اشاره به عزم و اراده ملت ایران در خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان افزود: بنای ما تعامل با همه کشورهاست و جامعه جهانی در نگاه ما به چند کشور غربی خلاصه نمی‌شود.
دکتر رئیسی مخالفت با یکجانبه‌گرایی را از جمله سیاست‌های قطعی و اصولی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و با بیان اینکه تحریم ابزار دست دشمن برای فشار به ملت‌ها و کشورهای مستقل است، افزود: ما معتقدیم اگر قاره‌های دیگر دارای اهمیت هستند، قطعا قاره آفریقا نیز با وجود ذخایر و ظرفیت‌های عظیم خدادادی جایگاه بسیار مهم و با اهمیتی دارد.
رئیس جمهور با بیان اینکه سطح روابط تجاری و اقتصادی ایران و زیمبابوه به میزان سطح دوستی و مودت فیمابین نیست، بر اراده جمهوری اسلامی ایران برای توسعه تجارت و همکاری‌ها در حوزه معدن، صدور خدمات فنی و مهندسی، کشاورزی، علم و فناوری، تجهیزات پزشکی و دارویی و مبادلات کالاهای تولیدی میان دو کشور تاکید کرد.
رئیسی مخالفت با یکجانبه‌گرایی، حمایت از حقوق بشر واقعی، مخالفت با افراط‌گرایی، تروریسم و تجزیه‌طلبی و همچنین مخالفت با جرائم سازمان یافته را از جمله مواضع مشترک میان ایران و زیمبابوه برشمرد و گفت: این اشتراک مواضع و دیدگاه‌ها نه فقط در روابط دوجانبه بلکه در سطح بین‌المللی و جهانی می‌تواند دو کشور را همکار یکدیگر قرار دهد.
رئیس جمهور ضمن تشکر صمیمانه از استقبال پر شور مردم زیمباوه از هیئت جمهوری اسلامی ایران، این ابراز احساسات را برخاسته از ارادت مردم این کشور به انقلاب اسلامی، رهبری معظم انقلاب اسلامی و شهید سلیمانی دانست و به همه قهرمانان ملی زیمبابوه ادای احترام کرد.
امرسون منانگاگوا رئیس جمهور زیمباوه نیز در این نشست ضمن ابراز خرسندی از سفر دکتر رئیسی به زیمبابوه، این سفر را در توسعه تعاملات دو کشور بسیار موثر دانست و از شرکت‌های ایرانی برای استفاده از ظرفیت‌های کشورش در حوزه‌های مختلف صنعت و معدن و کشاورزی دعوت کرد.
رئیس جمهور زیمبابوه ضمن محکومیت تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه آمریکا علیه ایران، افزایش سطح تعاملات تجاری و اقتصادی دو کشور را راهکاری موثر در جهت مقابله با ابزار تحریم عنوان کرد.

انتهای پیام/


ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.