سکونتگاه‌های غیررسمی ساماندهی می‌شود

جام جم آنلاین: قائم‌مقام وزیر کشور در امور فرهنگی و اجتماعی گفت: سکونتگاه‌های غیررسمی شهرهای کشور از نظر امنیتی، اجتماعی و فرهنگی ساماندهی می‌شوند.

به گزارش ایرنا، علیرضا افشار‌تربتی افزود: مهاجرت‌های انجام شده در گذشته از مناطق محروم به شهرها موجب شکل‌گیری حاشیه‌نشینی و سکونتگاه‌های غیررسمی شده است.

وی گفت: البته این یک پدیده جهانی است و بیشتر کلانشهرهای دنیا با معضل حاشیه‌نشینی و سکونتگاه‌های غیررسمی در خارج شهر، حریم شهرها و حتی در محدوده داخل شهرها روبه‌رو هستند.

به گفته قائم مقام وزیر کشور، این سکونتگاه‌ها بدون در نظر گرفتن استانداردهای لازم از نظر شهرسازی، خیابان‌بندی، متراژ و استحکام واحدهای مسکونی ایجاد شده و در حقیقت ساکنان آنها مالک زمین‌ها و واحدها نیز نیستند.

افشار گفت: در جریان دور سوم سفرهای هیات دولت به استان‌ها از این مکان‌ها بازدید به عمل آمد و با دستور وزیر کشور ستادی برای رسیدگی فوری به امور امنیتی، خدماتی، رفاهی و فرهنگی سکونتگاه‌های غیررسمی از اواخر سال گذشته تشکیل شد.

وی بیان کرد: به همین منظور امسال برنامه‌ریزی لازم برای سه استان خراسان رضوی، هرمزگان و البرز انجام شد و در استان‌های دیگر نیز موضوع به سرعت در دست بررسی است تا پس از نهایی شدن برنامه‌ها اقدامات لازم به اجرا درآید.

او ادامه داد: با اجرای این برنامه‌ها در مرحله نخست حداقل‌هایی در زمینه مسائل امنیتی، بهداشتی و فرهنگی برای سکونتگاه‌های غیررسمی ایجاد می‌شود.

وی اظهار امیدواری کرد با حمایت دولت و مشارکت دستگاه‌ها و اولویت‌گذاری برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی و امنیتی این مکان‌ها بطور موقت ساماندهی شوند.

وی با اشاره به این‌که مطالعات لازم برای تمام استان‌ها جز دو استان تهران و چهارمحل و بختیاری انجام شده است، افزود: بر اساس این مطالعات فرآیند بازسازی، ساماندهی و جا‌به‌جایی جمعیت در نقاط دیگر انجام می‌شود که البته این طرح با توجه به سنگینی و هزینه زیاد آن در درازمدت و بتدریج اجرا می‌شود.

افشار گفت: دو طرح یاد شده مکمل یکدیگر هستند که با اجرای آنها کالبدشکافی و امور زیرساختی و ساختاری این مکان‌ها در بخش‌های اجتماعی، فرهنگی و امنیتی انجام خواهد شد تا مسائل و مشکلات سکونتگاه‌های غیررسمی به حداقل برسد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.