سندرم ترنر شایعترین اختلال کروموزومی در انسان است

۱فروردین ۱۳،

سندرم ترنر شایعترین اختلال کروموزومی در انسان است

سندرم ترنر شایعترین اختلال کروموزومی در انسان است

بررسی‌ها نشان می دهند که سندرم ترنر شایعترین اختلال کروموزومی و سندرم داون شایعترین اختلال کروموزوم‌های اتوزومی درانسان است.

به گزارش راسخون به نقل ازممتازنیوز، منصور روان نژاد کارشناس ارشد ژنتیک گفت: اختلالات کروموزومی از جمله مهمترین مشکلات و بیماری‌ها در دنیا است و در میان همه گروه‌های نژادی رخ می دهد.

وی افزود: اختلالات کروموزومی ممکن است در یکی از والدین وجود داشته و به فرزندان منتقل شود و یا اینکه حتی بدون هیچ سابقه خانوادگی بروز کند.

روان نژاد با بیان اختلالات کروموزومی به دو دسته اتوزومی (غیر جنسی) و جنسی تقسیم بندی می شوند، تصریح کرد: بررسی ها نشان می‌دهند که سندرم ترنر شایعترین اختلال کروموزومی و سندرم داون شایعترین اختلال کروموزوم‌های اتوزومی در انسان است.

وی گفت: اغلب موارد سندرم ترنر که نوعی اختلال کروموزوم های جنسی است سبب سقط جنین می‌شود و مواردی هم که متولد می شوند در معرض خطر مرگ در دوران نوزادی قرار دارند.

روان نژاد یادآورشد: کوتاهی قد، نازایی، بروز مشکلات و عوارض قلبی، انسداد شریان ریوی، ناهنجاری های کلیوی و عقب ماندگی ذهنی، از جمله مهمترین علایم و عوارض سندرم ترنراست.

وی افزود:در مقابل سندرم داون نیز با عوارض و علایمی همچون قد کوتاه، چشم های باریک وزاویه دار، سرغیر طبیعی، گوش های غیر عادی، اندام های سست، عقب ماندگی ذهنی، اختلالات قلبی و اختلالات مربوط به دستگاه گوارش همراه است.

روان نژاد خاطر نشان کرد: در حالیکه احتمال بروز سندرم ترنر با افزایش سن مادر بیشتر نمی‌شود، اما میزان بروز سندرم داون با افزایش سن مادر افزایش می‌یابد./

/۱۱۱/


اخبار راسخون / بهداشت و درمان
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.