شیوع سندرم داون یک در هر ۷۰۰ تولد زنده است

۱۸م آذر ،

سندرم داون شایع ترین اختلال کروموزوم های اتوزومی در انسان است و بر طبق بررسی های انجام شده، شیوع این سندرم یک مورد در هر ۷۰۰ تولد زنده است.

منصور روان نژاد کارشناس ارشد ژنتیک در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: اختلالات کروموزومی از جمله مهم ترین اختلالات ژنتیکی است که به دو دسته اختلال کروموزوم های جنسی و اختلال کروموزوم های اتوزومی تقسیم می گردد.

وی با بیان این که سندرم داون یا تریزومی ۲۱، شایع ترین اختلال کروموزوم های اتوزومی است، تصریح کرد: در این نوع اختلال یک کروموزوم ۲۱ اضافی در سلول های بدن وجود دارد در واقع مجموع کروموزومها ۴۷ عدد است.

روان نژاد تاکید کرد: شیوع سندروم داون با توجه به سن مادر متفاوت است و با افزایش سن مادر شیوع این اختلال کروموزومی، افزایش می یابد.

وی گفت: بر طبق بررسی های انجام شده، شیوع سندرم داون به طور متوسط حدود یک مورد در هر ۷۰۰ تولد زنده است که البته این میزان در سنین بالا به ویژه در سنین پس از ۴۰ سالگی ( سن مادر) بسیار بیشتر است.

روان نژاد یادآور شد: میزان بروز سندرم داون در بین کودکان و حتی پس از دوران کودکی، به طور مستقیم با سن مادر در ارتباط است اما این میزان ارتباط خاصی با سن پدر ندارد.

وی خاطر نشان کرد: کوتاهی قد، سرگرد و کوچک، چشم ها و گوش های غیر عادی، عقب ماندگی ذهنی، و بعضی از اختلالات مربوط به دستگاه گوارش، از جمله مهم ترین و شایع ترین علایم سندرم داون است./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.