سن آغاز استعمال دخانیات در ایران

۳۰ام بهمن ،

رئیس اداره سلامت جوانان و نوجوانان وزارت بهداشت سن آغاز استعمال سیگار و قلیان را در کشور ۶ سالگی اعلام کرد و گفت: طبق برآوردها حدود ۱۰ درصد نوجوانان ۶ تا ۱۸ سال سیگار یا قلیان مصرف می‌کنند.

ممتازنیوز: رئیس اداره سلامت جوانان و نوجوانان وزارت بهداشت سن آغاز استعمال سیگار و قلیان را در کشور ۶ سالگی اعلام کرد و گفت: طبق برآوردها حدود ۱۰ درصد نوجوانان ۶ تا ۱۸ سال سیگار یا قلیان مصرف می‌کنند.

 گلایل اردلان امروز در نشست خبری هفته سلامت مردان، بلوغ را یکی از نقاط اصلی در بحث‌های خود مراقبتی عنوان کرد و گفت: اکنون بحران هویت را در نوجوانان و جوانان ایرانی به وضوح می‌بینیم و برای سرفصل‌های انسجام اجتماعی، مشارکت اجتماعی، انطباق، شکوفایی فرد و خلاقیت به طور مجزا بسته‌های در حال تدوین است.

وی با اشاره به اینکه نباید تنها به جامعه هدف در مدارس بسنده کرد افزود: کار تازهی را آغاز کردیم که از حیطه صرف مدرسه خارج بیاییم و به بحث خارج از مدرسه و نوجوانانی که مشغول تحصیل نیستند نیز توجه کردیم.

اردلان گفت: شناسایی گروه خارج از مدرسه کار آسانی نیست و در این راستا از نهادهای مردمی، کمیته امداد و رابطان خود استفاده کردیم و اولین جایی که بحث خود مراقبتی جمعیت خارج از مدرسه آغاز شد طرح پایلوتی است که در دانشگاه علوم پزشکی البرز آغاز شده است.

رئیس اداره سلامت جوانان و نوجوانان وزارت بهداشت اذعان داشت: اگر به نقل از‌ها اعتماد کنیم سن ۶ تا ۱۸ سالگی سن آغاز مصرف دخانیات است که معمولاً از ۱۰ تا ۱۱ سالگی آغاز می‌شود و میزان مصرف دخانیات در این سن ۱۰ درصد برآورد شده است.

وی تغییر الگوی مصرف و تمایل به مصرف قلیان به ویژه در بین دختران را یکی از اخطارهایی عنوان کرد که ضرورت مداخلات را ایجاب می‌کند.

اردلان همچنین از اجرای برنامه‌ای با همکاری شهرداری منطقه ۵ تهران در حوزه رفتارهای مخاطره آمیز خبر داد و گفت: کار در این حوزه به سبب جلب اعتماد خانواده‌ها برای ارائه اطلاعات لازم بسیار دشوار بود چرا که از نظر مؤلفه‌های اجتماعی، نوجوانان قشری می باشند که زیر نظر والدین زندگی می‌کنند و ابتدا باید والدین را برای ارائه پاسخ در جریان قرار دهیم.

وی از ارائه بسته‌ای برای آموزش اولیاء و مربیان خبر داد و گفت: حدود یک سال است که در خصوص چگونگی فعالیت فیزیکی نوجوانان در شهر و روستا و مکان‌های مختلف در حال بررسی هستیم و در همین راستا بسته‌ای را با توجه به فرهنگ، قوم و مذهب مناطق مختلف کشور برای اولیاء و مربیان تهیه کرده‌ایم.

خبرگزاری فارس


..
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.