سوءهاضمه را چگونه درمان کنیم

سوء‌هاضمه شامل اختلال‌هایی است که در هضم غذا ایجاد می‌شود و با خوردن برخی غذاها به وجود می‌آیددر حالت عادی، غذا طی حداکثر ۳-۲ ساعت هضم و از معده خارج می‌شود اما در افرادی که سوءهاضمه دارند این فرایند دچار…

سوء‌هاضمه شامل اختلال‌هایی است که در هضم غذا ایجاد می‌شود و با خوردن برخی غذاها به وجود می‌آیددر حالت عادی، غذا طی حداکثر ۳-۲ ساعت هضم و از معده خارج می‌شود اما در افرادی که سوءهاضمه دارند این فرایند دچار مشکل‌ می‌شود یعنی درد دارند یا معده‌شان بیش از حد اسید یا صفرا ترشح می‌کند یا اینکه غذا بیش از زمان قابل‌قبول در معده می‌ماند و فرد دچار سنگینی سردل یا علایم نفخ می‌شود. با توصیه‌های زیر به جنگ سوء‌هاضمه بروید:

اگر با مصرف غذاهای خاص دچار سوءهاضمه می‌شوید، این غذاها را شناسایی و در برنامه غذایی خود، آنها را محدود کنید.

بیش از حد چربی نخورید چون چربی‌ها به مدت طولانی در معده می‌مانند و هضم‌شان طول می‌کشد.

اگر به دلیل اختلال‌هایی در سیستم هضم، در مصرف فیبر مشکل دارید ممکن است دچار سنیگنی سردل ‌شوید. در این شرایط باکتری‌های دستگاه گوارشتان افزایش می‌یابد و دچار نفخ می‌شوید. پس بهتر است فیبر کمتری مصرف کنید. فیبر ماده‌ای است که برای بدن قابل‌هضم و جذب نیست اما خواص مهمی دارد از جمله اینکه حجم موادغذایی داخل معده را افزایش می‌دهد و در ایجاد حس سیری و پیشگیری از یبوست موثر است.

اگر دچار سوزش سردل می‌شوید، دلیل آن ریفلاکس اسید یا صفراست. برای پیشگیری از این مشکل بهتر است از مصرف غذاهایی که محرک ترشح اسید هستند، مثل فلفل و ترشی خودداری کنید.

جویدن آدامس، به‌خصوص آدامس بدون قند، با افزایش ترشح بزاق به کاهش علایم ریفلاکس کمک می‌کند.

اگر دچار کمبود آنزیم لاکتاز روده‌ای باشید، ممکن است با خوردن لبنیات و به‌خصوص شیر دچار نفخ، اسهال و دل‌درد ‌شوید. در این شرایط باید یا شیر کم لاکتوز مصرف کنید یا آنزیم لاکتاز روده‌ای که به صورت قرص موجود است، با شیر بخورید.

اگر ترشح اسید معده‌تان کم است، می‌توانید با خوردن غذاهای محرک ترشح اسید معده مثل ترشی یا فلفل به هضم بهتر غذا کمک کنید.

منبع : Salamat.ir

پزشکی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.