۸ مشکل شایع دستگاه گوارش

۰۱ تیرماه ۱۳،
ممتاز نیوز :  معده، در واقع کیسه گوارشی است که بین مری و روده کوچک قرار دارد و از آن جا هضم پروتئین آغاز می گردد. معده ۳ وظیفه کلی دارد، ذخیره غذای بلعیده شده، مخلوط کردن موادغذایی با اسید معده و انتقال غذا به روده کوچک.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از خراسان ؛ گاهی ممکن است معده دچار مشکل شود و نتواند وظایف خود را به خوبی انجام دهد، در ادامه مطلب به شایع ترین ناراحتی معده و درمان آن اشاره شده است.

رفلاکس:

این حالت با واکنش نشان دادن به اسید معده ایجاد می گردد. خالی ماندن معده به مدت طولانی سبب قوی شدن آنزیم های اسیدی معده می گردد. پس از آن با خوردن غذا، اسید به سمت بالای مری حرکت می کند. به نقل از محققان باید از پرخوری پرهیز کرد تا اسید به سمت بالا حرکت نکند. از طرفی همراه غذا نباید آب نوشید. هم چنین بعد از صرف غذا نباید بلافاصله دراز کشید.

گاز معده:

بر اثر هضم شدن موادغذایی سرشار از فیبر مانند کلم برگ، معده سنگین می گردد و فرد دچار سوزش سردل می گردد می توان برای دفع گاز معده، بعضی از حرکت های یوگا را تمرین کرد.

زخم معده:

نامنظم بودن زمان غذا خوردن، سبب افزایش ترشح آنزیم می گردد که جداره معده را از بین می برد. در پی این امر درد و سوزش معده بیشتر می گردد. بنابراین هر ۲ ساعت چیزی بخورید.

شل بودن مدفوع:

دلیل ایجاد این مشکل،رعایت نشدن اصول بهداشتی هنگام پخت غذا یا فاسد بودن غذاست. برای رفع این مشکل موز بخورید.

سوءهاضمه:

معده نمی تواند غذاهای سنگین یا تند و ادویه دار را هضم کند. برای رفع مشکل از زیره سیاه استفاده کنید.

عدم تحمل لاکتوز:

برخی اشخاص فاقد آنزیم لازم برای هضم شیر (لاکتوز) می باشند. بنابراین با مصرف شیر یا فرآورده های آن دچار سوءهاضمه می شوند. تنها کاری که می توان در این مورد کرد، پرهیز کامل از مصرف لبنیات است.

کرم معده:

گاهی کرم ها از طریق غذاهای ناسالم یا آلوده وارد روده می گردد. این کرم ها معده درد ایجاد می کند و سبب خارش مقعد می  شود. برای از بین بردن کرم، باید از داروی مناسب استفاده کرد.

سندروم بی قراری روده:

سوءهاضمه مزمن یا معده درد نشانه این سندروم است. در این زمان قدرت هاضمه به طور چشمگیری کاهش پیدا می کند. از آن جا که این بیماری درمان قطعی ندارد، به خورد و خوراک خود توجه بیشتری کنید.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.