سوال از رئیس جمهور اصلاح شد

جام جم آنلاین: نمایندگان مجلس شورای اسلامی به منظور تأمین نظر شورای نگهبان مصوبه قبلی خود درباره نحوه سئوال و استیضاح رئیس جمهور را اصلاح کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز سه شنبه، طرح اصلاح مواد ۱۹۶ و ۱۹۷ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی اعاده شده از سوی شورای نگهبان را در دستور کار داشتند.

نمایندگان در مصوبه خود تاکید کرده بودند در صورتی که رئیس جمهور برای ارائه پاسخ به سئوال در صحن مجلس حاضر شود درباره پاسخ وی رای گیری شود و در صورتی که نمایندگان از پاسخ قانع نشدند آن سئوال به قوه قضائیه ارسال شود.

نمایندگان در تبصره ای در ماده ۱۹۷ آیین نامه داخلی مجلس تصریح کرده بودند در صورتی که که تعداد سئوالات ارسال شده به قوه قضائیه درباره یک رئیس جمهور به عدد ۶ برسد طرح استیضاح رئیس جمهور با رعایت مفاد اصل ۸۹ قانون اساسی و مواد آیین نامه داخلی در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار می گیرد.

اما شورای نگهبان نسبت به این تبصره ایراد گرفت و تاکید کرد این تبصره مغایر اصل ۸۸ و بند ۲ اصل ۸۹ قانون اساسی شناخته شده است.

طراحان طرح مذکور از جمله کواکبیان و مطهری نمایندگان سمنان و تهران معتقد بودند در ماده ۱۹۵ آیین نامه داخلی مجلس نیز که به تأیید شورای نگهبان رسیده است مقرر شده در صورتی که مجلس ۳ بار از پاسخ وزیران به سئوالات قانع نشود زمینه استیضاح وزیر فراهم شود.

طراحان معتقدند از آنجا که این موضوع در مورد وزیران به تأیید شورای نگهبان رسیده بنابراین اشکالی برای این مصوبه وارد نیست و در مورد رئیس جمهور نیز امکان اعمال آن وجود دارد.

علی لاریجانی رئیس مجلس در جلسه امروز خطاب به طراحان یادآور شد: در صورتی که بر مصوبه خود اصرار کنند زمان تأیید آن به این مجلس نمی رسد و در مجلس بعد نیز باید پیگیری این طرح را مجددا آغاز کنند به همین جهت علی مطهری تأکید کرد نظر طراحان این است که این تبصره حذف نشود اما در صورت حذف نیز اشکالی به مصوبه وارد نمی کند زیرا هدف طراحان رأی گیری برای پاسخ رئیس جمهور به سئوالات بوده است.

نمایندگان مجلس در بررسی ایراد شورای نگهبان با ۱۲۵ رأ‌ی موافق، ۱۵ رأی مخالف و ۱۷ رأی ممتنع از ۲۰۷ نماینده حاضر با حذف تبصره ۲ ماده ۱۹۷ موافقت کردند.

شورای نگهبان همچنین در ماده ۱۹۶ تذکراتی وارد کرده بود که نمایندگان مجلس برای تأمین نظر شورای نگهبان این ماده را نیز اصلاح عبارتی کردند.

از جمله این اصلاح عبارتی این بود که در تبصره ۲ ماده ۱۹۶ مقرر شد پس از ارسال سئوال یا سئوالات برای رئیس جمهور کاهش امضاها سبب خروج از دستور کار نمی شود.

نمایندگان با حذف تبصره ۲ ماده ۱۹۷ از مصوبه خود برای تسریع در روند استیضاح رئیس جمهور عقب نشینی کردند.

براساس تبصره ۱ ماده ۱۹۷ آیین نامه داخلی مجلس مقرر شد پس از این مرحله، درباره پاسخ رئیس جمهور به هر یک از سوالات از نظر قانع‌کننده بودن به صورت جداگانه رأی گیری شود. چنانچه نمایندگان حاضر در جلسه از پاسخ رئیس جمهور به سوالی قانع نشده باشند و پاسخ رئیس جمهور ناقض قانون یا استنکاف از اجرای قانون باشد آن سوال به قوه قضائیه ارسال می‌شود.

نمایندگان در تبصره ۲ این ماده مقرر کردند در صورتی که تعداد سوالات ارسال شده به قوه قضائیه درباره یک رئیس جمهور به عدد ۶ برسد طرح استیضاح رئیس جمهور با رعایت مفاد اصل۸۹ قانون اساسی و مواد آیین نامه داخلی در دستور کار مجلس قرار می گیرد.

نمایندگان مجلس، سوم اردیبهشت ماه با ۱۴۸ ردی موافق، ۲۰ رأی مخالف و ۱۴ رأی ممتنع از ۲۰۱ نماینده حاضر با اصلاح ماده ۱۹۷ موافقت کرده بودند.(مهر)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.