سوریه حملات هوایی اسرائیل را تجاوز آشکار خواند / مصر و اتحادیه عرب محکوم کردند

۱۵اردیبهشت،

syria_admin_2007.jpg

سوریه در واکنش به حملات رژیم صهیونیستی به اهدافی در این کشور اعلام کرد که این حملات حاکی از همکاری میان تروریست‌ها از جمله اعضای القاعده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عمران الزعبی، وزیر اطلاع رسانی سوریه در نشستی خبری به پرسش‌های خبرنگاران در خصوص حملات هوایی رژیم صهیونیستی به منطقه جمرایا پاسخ داد.

به گزارش شبکه تلویزیونی سوریه، وی گفت: دولت سوریه نشستی اضطراری برگزار و بیانیه‌ای صادر کرد که آن را برای شما قرائت می‌کنم و به سوالات شما پاسخ خواهم داد.

الزعبی با قرائت این بیانیه گفت: دشمن اسرائیلی صبح روز یک‌شنبه، تجاوزی آشکار علیه جمهوری عربی سوریه مرتکب شد که طی آن از موشک برای حمله به تاسیسات نظامی سوریه استفاده کرد. این اقدام نقض آشکار همه قوانین بین‌المللی و نادیده گرفتن تعهدات مربوطه به شمار می‌آید. دولت جمهوری عربی سوریه تاکید می‌کند که این تجاوز، در را برای همه احتمالات گشود و هیچ شک و تردیدی در خصوص میزان ارتباط سازمانی بین مولفه‌ها و ابزارهای تروریستی و تکفیری و صهیونیستی جنگ علیه سوریه باقی نگذاشت.

وی ادامه داد: دولت جمهوری عربی سوریه از دیرباز بر وجود این ارتباط و یکی بودن اهداف و ابزارهای تفکر صهیونیستی و تکفیری و باندهای تروریستی و جبهه النصره، بازوی القاعده تاکید کرده است. دولت سوریه ادله بسیاری در این خصوص ارائه کرده است که این تجاوز نیز به آن اضافه می‌شود. این حمله درست زمانی صورت گرفت که نیروهای شجاع ما با حمایت ملت دستاوردهای بسیاری در مبارزه با تروریسم و تروریست‌هایی به دست آورده‌اند که از کشورهای مختلف به سوریه آمده‌اند. این تروریست‌ها توسط بعضی از کشورهای عربی تامین هزینه می شوند.

در ادامه این بیانیه آمده است: اسرائیل با این حمله نشان داد که با گروه‌های تروریستی و تکفیری در ارتباط است و جامعه جهانی باید پیچیدگی تحولات منطقه را که بعد از این حمله خطرناک تر شده است، درک کند . کشورهای حامی اسرائیل بدانند که ملت و دولت سوریه هرگز پستی و ذلت را نخواهد پذیرفت.

الزعبی خاطرنشان کرد: دولت جمهوری عربی سوریه بر اهمیت ادامه دستاوردهای ارتش در مبارزه با ابزارها و ادوات اسرائیل در داخل تاکید دارد و حمایت از ملت، کشور و دولت در برابر هرگونه تجاوز داخلی و خارجی با همه وسایل و امکانات و استفاده از همه راه‌ها را حق خود می داند. زنده باد سوریه! مجد و عظمت برای نیروهای مسلح و رحمت و درود بر شهدا باد!

وزیر اطلاع‌رسانی سوریه در پاسخ به سوالی در خصوص خبر شبکه ۱۰ تلویزیون اسرائیل مبنی بر هدف قرار گرفتن یکی از هواپیماهای اسرائیلی و به اسارت در آمدن دو خلبان آن گفت: ما اطلاع دقیقی در این خصوص نداریم و تحقیقات طرف‌های نظامی متخصص در خصوص این پرونده وتجاوز صبح امروز اسرائیل ادامه دارد.

الزعبی در پاسخ به سوالی در خصوص این که پاسخ ندادن سوریه به این گونه حملات با هماهنگی هم‌پیمانان منجر به جری شدن اسرائیل، افزایش این گونه حملات و فرسایش توانمندی سوریه خواهد شد، گفت: این سوال بسیار مهمی است. همه ما در نهایت شهروندان سوری هستیم و همگی خشمگینیم. همه ما از این حمله بدمان آمده است. این تجاوز به خودی خود، تازه نیست و این‌گونه تجاوزات هر روزه از جانب گروه‌های تروریستی و تکفیری در داخل سوریه در حال اجرا است.

وی افزود: ما وقتی از میزان ارتباط میان اسرائیل و این گروه‌ها و ابزارها و شیوه‌ها صحبت می‌کنیم، همه چیز در این خصوص آشکار و روشن شده است. چرا این حمله اکنون صورت می گیرد؟ چرا با این شیوه؟ چرا مرزها باز می‌شود و زخمی‌های تروریست در اسرائیل مداوا می‌شوند؟ چرا سلاح‌ها و موشک‌های اسرائیل در دست تکفیری‌ها و تروریست‌ها از جمله جبهه النصره قرار دارد؟ همه این سوالات قابل طرح بوده و مختص به حمله امروز نیست. در هر صورت به شکلی ساده و شجاعانه می‌گویم سوریه کشوری است که هرگز اهانت و ذلت را نخواهد پذیرفت و اجازه نخواهد داد حاکمیت آن و امنیت ملی‌اش چه در داخل و چه خارج خدشه‌دار شود. هرکس که قصد آسیب زدن به حاکمیت سوریه را دارد، باید همه گزینه‌ها و مسئولیت‌های کامل این اقدام را مد نظر قرار دهد.

خبرنگار یکی از شبکه‌ها در ادامه از وزیر اطلاع‌رسانی سوریه پرسید: همگان به خوبی می‌دانند سوریه تاوان ارتباط با ایران و مقاومت اسلامی را که جنوب لبنان را آزاد کرد، پس می‌دهد. سوریه تا چه وقت باید این‌گونه تاوان سنگین را بپردازد و آیا افقی برای فعال شدن توافقنامه دفاعی مشترک ایران و سوریه وجود دارد و دیگر این که آیا شما منتظر نشست اوباما و پوتین میباشید؟

وزیر اطلاع‌رسانی سوریه:

نه امروز، نه فردا و نه هر زمان دیگر، نه در خواب و نه در بیداری، سوریه هرگز از گزینه مقاومت دست برنخواهد داشت و همه کسانی که راه مقاومت را برگزیده‌اند، چنین دیدگاهی دارند

الزعبی پاسخ داد: اولا که انتخاب‌های بزرگ تاوان‌های سخت به همراه خواهند داشت. گزینه‌ها و انتخاب ملی نیازمند فداکاری‌های ملی است. انتخاب‌ها و گزینه‌های ملی نیازمند فداکاری‌هایی معادل این‌گونه انتخاب‌ها دارد. هرگز روزی نبوده و نخواهد بود که ما از بابت انتخاب گزینه‌های ملی و در رأس آن‌ها گزینه مقاومت پشیمان باشیم. این در حالی است که از سال‌های دور بسیاری روی این شرط بسته و به این مساله چشم دوخته‌اند که سوریه از حمایت خویش از گزینه مقاومت دست بردارد. نه امروز، نه فردا و نه هر زمان دیگر، نه در خواب و نه در بیداری، سوریه هرگز از گزینه مقاومت دست برنخواهد داشت و همه کسانی که راه مقاومت را برگزیده‌اند، چنین دیدگاهی دارند؛ در حالی که اکثریت قریب به اتفاق را در میان امت عربی و اسلامی تشکیل می دهند.

وی ادامه داد: در خصوص فناوری‌ها و جزئیات توافقنامه‌ها نیز باید بگویم معتقدم تعهد به گزینه مقاومت بسیار بزرگ‌تر از سخن گفتن دربارهٔ توافقنامه‌ها و معاهدات است. ما اساسا و از همان ابتدای تجاوز به سوریه از هر تلاش بین‌المللی و طرح مثبت که هم‌سو با منافع ملی بوده است، حمایت کرده‌ایم اما اصل و اساس ما تکیه به نیروهای مسلح و ملت سوریه و امکانات و توامندی‌های ذاتی در مقابله با عناصر تروریستی به ویژه تروریست‌های خارجی است. همه تروریست‌ها و تکفیری‌های جبهه النصره از خارج به سوریه آمده‌اند و همه بیش از هر زمان دیگر به حجم، تعداد، میزان تسلیحات و حامیان تسلیحاتی و مالی آنها واقف هستیم و می‌دانیم چه کسانی از آن‌ها حمایت‌های لجستیک و اطلاعاتی به عمل می‌آورند. به عنوان مثال، آمریکا از ارسال کمک‌های غیرکشنده به تروریست‌ها و حمایت‌های فناوری از آن‌ها صحبت می‌کند. حمایت فناوری در نهایت به این معنی است که آن‌ها را به ابزارهای ارتباطی و فناوری‌های عالی مجهز کند تا مواضع و اماکن را شناسایی کنند و در نهایت آن‌ها را زیر آتش قرار دهند. آمریکا گمان می‌کند این‌ها سلاح‌های غیرمرگبار و غیرکشنده است؛ این یک شوخی و یک مساله خنده‌دار است. ترکیه و دیگر کشورها تروریست‌ها را به سلاح شیمیایی مجهز می‌کنند.

وزیر اطلاع‌رسانی ادامه داد: سوریه هرگز دچار ضعف و سستی و ناتوانی در دفاع از خویش نخواهد شد و اجازه نخواهد این کشور به مکانی برای مانور کشورهای همسایه یا دیگر کشورهای بیگانه تبدیل شود و هر کس چنین محاسباتی دارد دچار اشتباه شده است و باید در محاسبات خود بازنگری کند.

زعبی تاکید کرد، رهبران عرب یا هر یک از کشورهای خارجی گمان می‌کنند که ما ضعیف شده‌ایم، سخت در اشتباهند.

تلویزیون دولتی سوریه از اصابت ‌موشک‌های اسرائیلی به مرکز تحقیقات نظامی جمرایا در ساعات اولیه روز یک‌شنبه خبر داد. هنوز گزارشی از میزان تلفات احتمالی این حمله و خرابی ها منتشر نشده است.

یکی از مقام‌های نزدیک به بنیامین نتانیاهو، اول‌وزیر اسرائیل گفته است: اسرائیل هنوز حمله روز یک‌شنبه را تایید نکرده است زیرا نمی‌خواهد بشار اسد را وادار به انجام اقدامی تلافی‌جویانه کند.

این سومین حمله هوایی اسرائیل به اهدافی در خاک سوریه طی چند روز قبل است.

در همین حال، ریاست‌جمهوری مصر از همه کشورها خواست دربارهٔ تجاوز‌گری‌های مکرر رژیم صهیونیستی به مسئولیت خود عمل کنند.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، ریاست‌جمهوری مصر حمله اسرائیل را به سوریه محکوم و آن را نقض مبانی و قوانین بین‌المللی قلمداد کرد.

ریاست‌جمهوری مصر اعلام کرد، هرگونه تعدی به حاکمیت سوریه و بهره‌برداری از بحران داخلی این کشور را با هر بهانه‌ای رد می کند.

مصر همچنین ازهمه کشورها خواست دربارهٔ تجاوزگری‌های مکرر اسرائیل به مسئولیت خود عمل کنند.

محمد کامل عمرو، وزیر امور خارجه مصر نیز حمله رژیم اشغالگر به سوریه را محکوم کرد و افزود هرگونه تعرض به کشورهای عربی مردود است.

شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد، اتحادیه عرب ضمن محکوم کردن حمله رژیم اشغالگر به سوریه خواستار واکنش شورای امنیت شد.

مردم سوریه در پی حمله اخیر اسرائیل به مرکز تحقیقاتی جمرایا، خواستار واکنش قوی و شدید دولت به این حمله شدند.

یکی از شهروندان سوری خطاب به اسرائیل گفت: واکنش ما هزاران بار سخت‌تر از حمله شما خواهد بود.

یکی دیگر از شهروندان سوری گفت: هدف از این حمله تلاش برای منحرف کردن نگاه‌ها از توجه به پیروزی‌های ارتش سوریه است که ان‌شاء‌الله ادامه خواهد یافت.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.