شبه‌نظامیان میانمار دور تازه مذاکرات در چین را قدم کوچکی برای تحقق صلح دانستند

۱۷ام بهمن ،

شبه نظامیان کاچین که در شمال میانمار با دولت این کشور مبارزه می‌کنند امروز (سه‌شنبه) اعلام کردند، مذاکرات تازه صلح که در چین برگزار شد قدم کوچکی برای دستیابی به راه حلی جهت پایان درگیری‌های شدید بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، در بیانیه‌ای مشترک اعلام شد، هر دو طرف در خصوص راه‌هایی برای ایجاد کانال‌های ارتباطی، کاهش تنش‌ نظامی و همکاری بر اساس یک سیستم نظارتی با هدف دستیابی به آتش‌بس با یکدیگر مذاکره کردند.

پس از این نشست یک روزه در شهر مرزی “رویلی” آنها توافق کردند تا در اواخر ماه جاری میلادی با حضور ناظران یک دور دیگر از مذاکرات را برگزار کنند و به مذاکره سیاسی ادامه دهند.

اما شبه نظامیان در این مذاکرات در خصوص دورنمای یک صلح ماندگار در استان کاچین بسیار محتاط بودند.

“سانگ لیوت گام” که ریاست این هیات نمایندگی از “سازمان استقلال کاچین” را برعهده داشت، گفت: نشست روز قبل تنها در خصوص آمادگی‌ها برای نشست‌های بیشتر میان دو طرف بود.

وی افزود: از آنجایی که ما نمی‌دانیم که دولت میانمار در خصوص این مذاکرات چه نظری دارد، نمی‌توانیم دقیقا بگوییم که در خصوص دستیابی به یک معاهده مناسب چقدر اطمینان داریم.

مقام‌های چینی و نمایندگانی از گروه‌های اقلیت قومی “شان” و “کارن” نیز به عنوان ناظر در مذاکرات روز دوشنبه حضور داشتند.

سخنگوی ریاست جمهوری میانمار گفت، این حقیقت که دو طرف مذاکره تصمیم گرفتند که روز دوشنبه یک بیانیه مشترک منتشر کنند و گروه‌های اقلیت قومی دیگر نیز خواستار شرکت در این مذاکرات شدند حاکی از پیشرفت در این تلاش‌های طولانی مدت صلح بوده است.

چین به سبب نگرانی از سیل عظیم آوارگان بر پایان این درگیری تاکید کرد. این درگیری‌ها بر تغییرات همه جانبه و گسترده در میانمار تحت ریاست جمهوری “تین سین” که از سال ۲۰۱۱ به دنبال پایان حکومت خونتا زمام امور این کشور را بدست گرفت، سایه افکنده است.

در استان کاچین ده‌ها هزار تن از مردم پس از شکست توافقنامه‌ای ۱۷ ساله میان دولت و شبه نظامیان آواره شده‌اند.

دولت میانمار ماه قبل آتش‌بسی یک جانبه با شبه نظامیان کاچین اعلام کرد اما این درگیری‌ ادامه پیدا کرد.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.