پایان دور اول مذاکرات صلح میان شبه نظامیان فارک و دولت کلمبیا

۱۰م آذر ،

هم‌زمان با پایان دور اول نشست میان شبه نظامیان فارک و دولت کلمبیا با هدف خاتمه بخشیدن به درگیری‌های طولانی مدت میان آنها، شبه نظامیان فارک اعلام کردند که مذاکراتشان با دولت کلمبیا به خوبی پیش می‌رود اما طرف مذاکره‌کننده از سوی رئیس‌جمهوری این کشور بسیار محتاطانه عمل کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، هیچ یک از طرفین مذاکره در جلسات جداگانه با مطبوعات نه دربارهٔ پیشرفت‌های حاصل شده در این مذاکرات سخن گفتند و نه به رفع موانع و مشکلاتی که در مذاکرات قبلی صلح وجود داشت، اشاره‌ای داشتند. قرار است چهارشنبه آتی شبه نظامیان فارک و دولت کلمبیا بار دیگر در هاوانا، پایتخت کوبا حضور پیدا کنند.

جنگ چریکی کلمبیا که در آن ده‌ها هزار تن از مردم کشته شده‌اند به سال ۱۹۶۴ باز می‌گردد. در این سال نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا موسوم به فارک به عنوان یک جنبش کمونیستی شکل گرفتند. بعدها این شبه نظامیان برای بقای خودشان به قاچاق مواد مخدر، آدم‌ربایی و اخاذی روی آوردند.

در جریان این جنگ هم چنین میلیون‌ها تن از مردم کلمبیا بی‌خانمان شده‌اند.

شبه نظامیان فارک می‌گویند، هدف این جنگ مبارزه برای پایان دادن به بی‌عدالتی اجتماعی طولانی مدت در کلمبیا است.

در همین حال یکی از مذاکره‌کنندگان شبه نظامیان فارک گفت: جریان مذاکرات به خوبی پیش می‌رود. فضای این مذاکرات به قدری خوب بود که حتی در آن لطیفه‌های کوچکی نیز مطرح می‌شد!

اندرس پاریس، رهبر ارشد فارک گفت: مذاکره‌کنندگان در زمان استراحت در راهروها دور هم جمع می‌شدند و با یکدیگر بهتر آشنا می‌شدند.

همبرتو د لا کاله، رئیس مذاکره‌کنندگان دولت کلمبیا نیز تنها بیانیه‌ای ایراد کرد و به هیچ سوالی پاسخ نداد و به پیشرفت‌های احتمالی حاصل شده اشاره‌ای نکرد.

این مذاکرات با مساله پیچیده‌ توسعه مناطق روستایی آغاز شد. به دنبال آن چهار موضوع مشکل آفرین دیگر از جمله پایان درگیری‌ها، آینده سیاسی و قانونی شبه نظامیان فارک، قاچاق مواد مخدر و پرداخت غرامت به قربانیان حملات نیز مطرح شد.

هر دو طرف مذاکره اعلام کردند که از تمامی غیرنظامیان می‌خواهند تا در روند صلح مشارکت کنند.

خوان مانوئل سانتوس، رئیس‌جمهوری کلمبیا امیدوار است که به این درگیری‌ها طی ۹ ماه پایان بخشد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.