هاوانا بار دیگر میزبان مذاکرات صلح فارک و دولت کلمبیا

۳۱فروردین۱۳،

رسانه‌های کوبا گزارش دادند، مذاکرات صلح میان دولت کلمبیا و گروه چریکی ارتش آزادی بخش کلمبیا موسوم به «فارک» امروز (سه‌شنبه) پس از یک ماه تعلیق در هاوانا از سر گرفته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، در جریان دور تازه مذاکرات، هیات اعزامی از سوی گروه فارک به رهبری «ایوان مارکز» و هیات اعزامی از سوی دولت کلمبیا به ریاست «اومبرتو دلاکاله»، معاون سابق رئیس‌جمهوری این کشور احتمالا مذاکرات را در خصوص اصلاح اراضی و اقداماتی برای تبدیل شدن گروه فارک به یک حزب سیاسی ادامه می‌دهند.

بر اساس گزارش‌های موجود، گروه چریکی فارک هیاتی را با نمایندگان تازه برای شرکت در این مذاکرات اعزام کرد.

مذاکرات صلح میان دولت کلمبیا و گروه فارک که در ۱۹ نوامبر سال قبل میلادی آغاز شد در ۲۱ ماه مارس سال جاری میلادی به حالت تعلیق درآمد و مذاکرات امروز هشتمین دور از سری مذاکرات صلح میان دو طرف محسوب می‌شود.

در بیانیه مشترکی که ۱۸ آوریل سال جاری میلادی از سوی دو طرف انتشار یافت، دولت بوگوتا (پایتخت کلمبیا) و نمایندگانی از سوی گروه چریکی فارک تایید کردند که مسائل مربوط به اراضی یکی از پنج مساله مهم در دستور کار دستیابی به صلح است.

یکی دیگر از موارد مورد مذاکره در نشست صلح میان دو طرف پایان دادن به درگیری‌های مسلحانه، خاتمه دادن به قاچاق غیرقانونی مواد مخدر، توجه به قربانیان و تایید مکانیسمی برای بررسی معاهدات به دست آمده در جریان مذاکرات است.

جنگ داخلی کلمبیا که پس از پنج دهه پایان یافت، حدود ۶۰۰ هزار کشته و تقریبا چهار میلیون بی‌خانمان بر جای گذاشته است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.