دولت کلمبیا و شبه نظامیان فارک مذاکرات صلح را از سر می‌گیرند

۲۳م دیماه ،

دولت کلمبیا و شبه نظامیان فارک تحت فشارها برای پایان دادن به درگیری‌های خود قرار است روز دوشنبه و پس از یک وقفه سه هفته‌ای مذاکرات صلح خود را از سر بگیرند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، مذاکرات میان دولت کلمبیا و شبه نظامیان فارک در اکتبر سال ۲۰۱۲ میلادی صورت گرفت؛ مذاکراتی که چهارمین دور تلاش‌های هر دو طرف برای پایان دادن به درگیری‌های ۳۰ ساله بود. درگیری‌های میان فارک و نظامیان دولت کلمبیا ۶۰۰ هزار کشته، ۱۵ هزار مفقود و چهار میلیون بی خانمان از سال ۱۹۶۴ میلادی برجای گذاشته است.

خوآن مانوئل سانتوس، رئیس جمهوری کلمبیا در دسامبر سال ۲۰۱۲ میلادی اخطار داده بود که مذاکرات باید بار دیگر برای پایان دادن به درگیری‌ها از سر گرفته شود.

با وجود اعلام آتش بس یکطرفه از سوی فارک تا ۲۰ ژانویه سال ۲۰۲۴ دولت بوگوتا رویکرد خصمانه خود را در قبال این گروه شبه نظامی ادامه داده و آن‌ها را به نقض موارد آتش بس یطرفه خودشان با کار گذاشتن مین و حمله به غیرنظامیان و سربازان دولتی متهم می‌کند.

خوآن کارسوس پیترون، وزیر دفاع کلمبیا روز جمعه گفت: از آنجا که قانون اساسی و تمام مردم می‌خواهند، نیروهای دولتی کلمبیا بدون سختی به تعقیب جنایتکاران ادامه خواهند داد. این روند اصلا به این بستگی ندارد که گروه چریکی فارک تروریست یا گروهی تبهکار می باشند.

نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا موسوم به فارک روز چهارشنبه هفته قبل اعلام کرده بود در صورتی آتش بس خود را تمدید خواهند کرد که دولت بوگوتا نیز آتش بس اعلام کند.

مساله اصلی در مذاکرات روز دوشنبه توسعه بخش روستایی خواهد بود، علاوه بر این نمایندگانی از سوی دولت کلمبیا قرار است روز یکشنبه به ریاست “اومبرتو دلاکاله”، معاون رئیس جمهوری برای شرکت در این مذاکرات به هاوانا کوبا سفر کنند. این در حالیست که هیات اعزامی فارک پیشتر به کوبا رفته‌اند.

یک تحلیل‌گر از اندیشکده سی ان آی ای، موسسه مطالعاتی در خصوص درگیری‌های کلمبیا می‌گوید: این امیدواری وجود دارد که مذاکرات به سمت خوبی سوق پیدا کند، گمان می‌کنم که می‌توانیم نتایج آن را تا اواسط سال ۲۰۲۴ میلادی نظاره گر باشیم.

چالش کنونی توافق و پذیرش هرگونه توافق و قراردادی توسط بخشی از جمعیت کلمبیا خواهد بود. کریستیان ووئلکل، کارشناس مسائل کلمبیا در گروه بین‌المللی بحران اعلام کرد که پیش بینی در نتیجه بخش بودن این مذاکرات کار دشواری است چرا که این مذاکرات غیر علنی برگزار می‌شود.

این کارشناس افزود: بدون هیچ تردیدی، اعمال فشارها برای انجام مذاکرات در سال ۲۰۲۴ میلادی افزایش می‌یابد.

همچنین از دیگر مواردی که قرار است در مذاکرات صلح روز دوشنبه مورد بحث قرار گیرد، قاچاق مواد مخدر، شرکت و حضور در صحنه سیاست، خلع سلاح و حقوق قربانیان است.

خوزه مانول سانتوس نیز اعلام کرد، هوگو چاوز، همتای ونزوئلایی‌اش یک شخص کلیدی، در این مذاکرات محسوب می‌شود و امیدوار است که وی از بستر بیماری رهایی یابد چرا که کلمبیا به وی نیاز دارد.

یک تحلیل‌گر سیاسی نیز گفت: عقاید و نظرات چاوز تاثیرات عمیقی بر رهبری فارک می‌گذارد و مشخص نیست که یک رهبر دیگر در ونزوئلا بتواند چنین تاثیری را بر فارک بگذارد یا خیر.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.