شوخی‌های سالم در کمدی جنگی

جام جم آنلاین: مقاومت‌های مردمی در هشت سال دفاع مقدس تا مدت‌ها دستمایه قصه‌های گوناگونی در سریال‌ها شد و برنامه‌ سازان بسیاری این حماسه را در قالب‌های مختلف روایت کردند.

پس از پایان جنگ و فروکش کردن فضای حاصل از آن، رویکرد برنامه‌سازان تلویزیونی نیز تغییر کرد. برنامه‌های جنگی برخلاف گذشته که حالت تبلیغی داشتند و تا مدت‌ها آسیب‌های جنگ را صریح و جدی نشان می‌دادند در مفهوم و محتوا و فرم تغییر کردند.

برنامه‌سازان دیدگاهی را برای ورود به بحث دفاع مقدس انتخاب کردند که موقعیت‌های طنز در آن حرف اول را می‌زد. طبیعتا با گذر زمان هر اتفاقی هر چند خیلی مهم به وادی فراموشی سپرده می‌شود و یک رسانه موظف است از این فراموشی جلوگیری کند.

حالا چند وقتی است سریال «بیدارباش» با موضوع دفاع مقدس روی آنتن شبکه یک رفته است.این سریال از همان قسمت‌های ابتدایی نشان داد در روزگاری که موقعیت‌های طنز و کمدی در لابه‌لای متن‌های ضعیف و روایت‌های ناقص گم می‌شود، بیدارباش توانسته ساده و در قالبی طنز بر مخاطب تاثیر بگذارد.

«بیدارباش» توانسته پیام‌های اخلاقی را با شخصیت‌پردازی مناسب و خلق صحنه‌های کمدی به مخاطب منتقل کند.

«بیدارباش» مجموعه سالمی است. در آن شاهد به کار بردن شوخی‌ها و واژه‌های بدآموز نیستیم. شوخی‌ها بیشتر در قالب شخصیت‌پردازی‌های کمیک و موقعیت‌هایی که خنده را بر لب می‌نشاند، ایجاد شده است.

این شوخی‌های کلامی بیشتر نشان‌دهنده روحیه بانشاط و شاد رزمندگان است.«بیدارباش» بی‌ادعاست و آمـده با توجه به نقش قشر دیگری از مردم در دوره دفاع مقدس، یعنی هنرمندان، حافظه جمعی ما را تقویت کند.

این مجموعه همچنین تابع قواعد کمدی‌های کم‌خرج اما موفق تلویزیونی نیز هست، از آن دست کمدی‌ها که با دقت در قصه‌پردازی، بار اصلی جذابیت و محبوبیت بین مخاطبان را بر شانه فیلمنامه گذاشته است. انتخاب بازیگرانی چون اکبر عبدی، مجید صالحی و امیر نوری هم از دیگر جذابیت‌های بیدارباش است.

مهراوه فردوسی – گروه رادیو و تلویزیون


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.