شیمی درمانی ممکن است موجب رشد سرطان شود

پژوهشگران آمریکایی اعلام کردند شیمی درمانی ممکن است به سلول های سالم لطمه بزند ، موجب رشد سرطان و در نهایت مقاومت بدن در برابر درمان شود.

به گزارش گروه علمی پزشکیممتازنیوز، پیتر نلسون یکی از محققان مرکز تحقیقات سرطان فرد هاچینسون در سیاتل در این باره گفت : « سلول های سرطانی در محیط بسیار پیچیده ای زندگی می کنند و مسائلی از این قبیل که سلول های سرطانی کجا و در مجاورت چه چیزی قرار دارند ، بر واکنش بدن و مقاومت در برابر درمان تاثیر می گذارد. »
 
نلسون افزود : علت اینکه شیمی درمانی هنگام درمان سرطان پیشرفته شکست می خورد ، اینست که دوزی که برای نابودی سلول های سرطانی به بیمار داده می شود ، خود بیمار را از پا درمی آورد.
 
این پژوهشگر تاکید کرد :  در آزمایشگاه می توانید تقریبا هر سرطانی را معالجه کنید و دوز بسیار بالایی از مواد شیمی درمانی را به سلول های سرطانی وارد کنید.
 
وی تصریح کرد اما نمی توان دوز بالایی از داروی شیمی درمانی را برای بیمار تجویز کرد زیرا نه تنها سلول های سرطانی بلکه سلول های سالم نیز از بین خواهند رفت.
 
شرکت کنندگان در این تحقیقات دریافتند ، نوع طبیعی از سلول غیر سرطانی به نام فیبرو بلاست وجود دارد که نزدیک تومورهای سرطانی زندگی می کند.
 
فیبروبلاست ها در حیوانات به اتصال بافت که در سراسر بدن وجود دارد کمک و مانند داربستی عمل می کند که اشکال دیگر سلول ها و بافت را حفظ می کند.
 
فیبروبلاست ها همچنین در درمان زخم ها و تولید کولاژن نقش بسزایی دارند.
 
اما در شرایط غیر عادی فیبرو بلاست ها به شیوه های پیش بینی نشده ای عمل می کنند.
 
به طور مثال وقتی دی ان ای آنها در جریان شیمی درمانی آسیب می بیند ، ترکیباتی تولید می کنند که موجب رشد سلول می شود.
 
نلسون و همکارانش سلول های سرطانی بیماران مبتلا به سرطان پروستات ، سینه و تخمدان را که تحت شیمی درمانی قرار گرفته اند بررسی کردند و دریافتند وقتی دی ان ای فیبروبلاست های نزدیک تومور بر اثر شیمی درمانی آسیب می بیند ، آنها شروع به تولید نوعی پروتئین در تومور می کنند.
 
 محققان همچنین پی بردند وقتی این پروتئین به سطح بالایی می رسد موجب رشد سلول های سرطانی ، حمله آنها به بافت اطراف و مقاومت در برابر شیمی درمانی می شود./عط


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.