شیعیان ۴ درصدجمعیت جهان با ۴ درصد امکانات رسانه ای/ یهودی‌ها دو و نیم در هزار با اکثر سهم رسانه‌های جهان

حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب با تاکید بر اینکه برای شیعه و تشیع به دلیل عقب‌ماندگی تاریخی که برای حضور در صحنه جهان دارند، هرچقدر کار شود کم است، تصریح کرد: ما شیعیان تصور می‌کنیم که بسیار مشهور هستیم اما واقع امر این است که نسبت به تشیع شناختی نیست و آنجایی که هست، ناقص است.

رییس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی در ایران با بیان اینکه بعد از انقلاب اسلامی ایران، طرح تشیع توسط امام راحل پیشرفت داشته است، اظهار کرد: متاسفانه هنوز نسبت به سهم خود در جهان هیچ هستیم و در رسانه‌های جهانی حضوری نداریم زیرا سهم ما شیعیان از نظر جمعیتی ۴ درصد جمعیت جهان است اما به اندازه همان ۴ درصد امکانات رسانه‌یی جهان را در اختیار نداریم؛ در حالی که یهودی‌ها دو و نیم در هزار جمعیت جهان هستند و بیشترین سهم را در رسانه‌های جهان دارند.

وی با بیان اینکه شیعه در معرفی خود مشکل دارد، اظهار کرد: در جهان امروز شناساندن شیعه به جهان با استفاده از امکانات شیعه، امری ضروری است.

نواب با تاکید بر اینکه دو ویژگی عقلانیت و عدالت در مکتب تشیع، این مکتب را رو به رشد قرار داده و آن را در جهان تقویت خواهد کرد، گفت: مذهب تشیع مبتنی بر عقل است لذا ظرفیت آن به شرط معرفی، روشن خواهد بود زیرا در حال حاضر اشعری‌گری در حال باب شدن در جهان عرب است و آنها قبول ندارندکه خداوند خلاف آنچه خوب است، انجام نمی‌دهد بلکه می‌گویند؛ هرچه سلطان بپسندد خوب است. در صورتی که این نگاه جایگاهی در دنیا ندارد بنابراین تشیع با نگاه عقلانی خود می‌تواند گسترش یابد.

او با بیان اینکه امروزه نگاه عدالت‌خواهانه و عقلی بودن در میان جوانان سنی خود را نشان می‌دهد، اظهار کرد: تشیع زمینه‌های رشد فراوان دارد، البته به شرطی که ظهور و بروز یابد.
نواب، اختلاف با اهل سنت را تهدید اصلی تشیع دانست و تصریح کرد: عده‌ای بر وحدت شیعه و سنی تاکید دارند اما ما می‌گوییم، عدم اهانت و مسالمت زیرا ما کشوری می‌خواهیم که اهانت به مقدسات اهل سنت نکنند البته کسانی مانند آیت‌الله العظمی سیستانی هستند که نگاه خوبی به وحدت دارند، اما نگاه ما حداقلی است و می‌گوییم که سنی‌ها را نباید آزار و اذیت کرد.

او با بیان اینکه ما در شرایط حاضر به ترک مخاصمه راضی هستیم که این جریان نیز نیازمند بازده زمانی ۵۰ ساله است، گفت: جریان ترک مخاصمه در جهان تشیع یک زمان ۵۰ ساله می‌خواهد تا نسلی عوض شود، زیرا دعوا بزرگ‌ترین آسیب به تشیع است.

رییس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی با بیان اینکه بزرگ‌ترین چالش پیش رو مساله شیعه و سنی است که باید حل شود، افزود: برخی معتقد به وحدت و عده‌ای هم معتقد به انسجام هستند اما ما فقط به عدم منازعه می‌اندیشیم.

وی با تاکید بر اینکه کنار گذاشتن هرگونه جنگ میان شیعه و سنی باعث شناخت متقابل می‌شود، اظهار کرد: باید جنگ را کنار گذاشت و درصدد نابودی یکدیگر نبود لذا بزرگان دین باید همتی داشته باشند تا این وضع را که رو به خطر می‌رود یا شیعه‌کشی که با پشتوانه مالی برخی کشورها در حال انجام است، متوقف شود.

نواب با بیان اینکه مقامات وهابی و سعودی سعی دارند تا با رشوه نفوذ کنند، خاطرنشان کرد: آنها وهابی‌ها را می‌خرند تا فلان مسجد و عالم شیعه را تحت فشار قرار دهند لذا اگر دلسوزان تشیع وجود دارند باید ترک مخاصمه را جدی بگیرند چرا که آنها یک بهانه بیشتر ندارند و آن اهانت به مقدسات اهل سنت است بنابراین اگر ما این مساله را درست بررسی کنیم، مشکل را حل خواهیم کرد.

رییس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی با تاکید بر اینکه توقع ما این است که آنها از شیعه کشتن و شعار شیعه کافر است، دست بردارند یادآور شد: آنهایی که دلشان برای تشیع می‌سوزد، مانند امام(ره) و رهبری و آیت‌الله العظمی سیستانی به شدت طرفدار وحدت هستند اما متاسفانه کسانی که حتی یک سیلی برای اسلام نخورده اند، تاکید دارند که شیعه در قدرت است و می‌تواند بجنگد. در صورتی که شیعه شاید در قم و مشهد در قدرت باشد اما قطعا در کابل و کراچی و … در قدرت نیست لذا باید آتش بس اعلام کنیم و به قول امام(ره) باید در صورت ضرورت از احکام اولیه اسلام نیز دست بکشیم.

وی با طرح این سوال که اگر اجتهاد تشیع، نقش زمان و مکان در تشیع و عقل تشیع، امروز برای حل مسایل جهان اسلام به درد نمی‌خورد، پس کی به درد می‌خورد؟ گفت: باید بهانه را از عوام گرفت. چراکه شاید رهبران فکری آنها در پشت صحنه هدف دیگری داشته باشند اما بهانه‌ای که به دست عوام خود برای انجام عملیات انتحاری می‌دهند، چیز دیگری است.

وی ریشه این اختلاف را کاملا تاریخی دانست و اظهار کرد: آنها به ظرفیت اجتهاد و به روز شدن و نقش شیعه در به روز نگه‌داشتن اسلام واقف هستند یعنی دانشمندان اهل سنت شهید صدر و مطهری را می‌شناسند، آنها تولیدات شیعه را می‌دانند، آنها از شیخ مفید و سید رضی و سید مرتضی و امام و… ارزیابی دارند و به موقع استفاده می‌کنند اما از گسترش تشیع به شدت ناراحت هستند لذا ما می‌گوییم به نفع شیعه است که آتش‌بس اعلام کنید زیرا اگر اعلام شود، تشیع برنده است.

نواب با تاکید بر اینکه آنها قصد دارند تا با ایجاد غباری غلیظ، شیعیان واقعیات در حال وقوع جهان اسلام را نبینند، گفت: اگر همه را به آتش‌بس قانع کنیم، وحدت ایجاد می‌شود زیرا روشنفکران و طبقه فرهیخته شیعه ایمان دارند که نباید به مقدسات شیعه اهانت کرد بنابراین اگر این مساله فراگیر شود، پل ارتباطی، دلیل انسجام و وحدت فرماندهی خواهد بود.

وی اظهارات رییس‌جمهور روسیه، غنا و هند برای حضور شیعیان و تبلیغ آنها در این کشورها بعد از ماجرای ۱۱ سپتامبر را دلیل خوبی برای تاثیر مذهب تشیع دانست و تصریح کرد: اظهارات آنها نشان می‌دهد که شیعه روشنگری خود را خوب انجام داده است یعنی تفکر اعتدالی و عقلانی ما را همه فهمیده‌اند. هم‌چنین این روشنگری در مذاکرات بزرگانی مانند شهید حکیم و عبدالعزیز حکیم با آمریکا کاملا مشخص است.

نواب هم‌چنین هدف قرار گرفتن شیعه توسط گروه‌های طالبانی را بهترین فرصت برای شیعیان دانست و خاطرنشان کرد: درست است که حدود یک میلیون شیعه در سال‌های اخیر در عراق قتل عام شدند اما ثمره آن این است که آنها می‌دانند که دشمن اصلی وهابی‌ها، تروریست‌ها یا سپاه صحابه یا بن‌لادن و القاعده، شیعه است یعنی این روشنگری با خون انجام شد، هرچند که بهای بسیار سنگینی بود.

وی با بیان اینکه شیعه در فضای مجازی و رسانه‌ای جهان، هیچگونه امکاناتی ندارد، گفت: ما رسانه نداریم اما محتوا داریم. به عنوان مثال آیت‌الله وحید در فتوایی اعلام کردند که ریختن خود گوینده اشهد ان لا اله الا الله حرام است، این مطلب در روزنامه جمهوری اسلامی با یک تیتراژ صدهزاری منتشر شد، اما شبکه‌ای مانند الجزیره و المنار نداشتیم تا این مطلب به گوش جهانیان برسد. اگر رسانه‌ای داشتیم به راحتی می‌توانستیم این واقعیت و پیام را به جهان معرفی کنیم زیرا خون چون خون است منتشر می‌شود، اما پیام که خون نیست تا منتشر شود. پیام پیام است و ما متاسفانه در فضای رسانه‌ای و مجازی جهان هیچ هستیم.

رییس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی افزود: هم‌چنین مطلع هستیم که آیت‌الله مکارم شیرازی بیان کردند که وهابیت نه برای اسلام، بلکه برای بشریت خطر است، اما چون شرایط انعکاس واقعیت را نداریم، این مطلب منعکس نشد.

وی با تاکید بر اینکه ما در مباحث مربوط به شیعه شناسی و معرفی آن به دیگران به شدت قصور داشته‌ایم، گفت: شیعه ده‌ها دلیل دارد که چرا خود را معرفی نکرده است یکی از این دلایل مهجوریت و ظلمی است که به شیعیان وارد شد زیرا مهجوریت را به ما تحمیل کردند. هم‌چنین دومین کشور شیعه جهان عراق است اما ۱۲۰۰ سال اهل سنت ما را راه ندادند و به مرحوم عبدالعزیز حکیم می‌گفتند که شما شرقی هستید زیرا عمده شیعیان در شرق عراق هستند.

وی افزود: البته امثال سید رضی و شیخ مفید و شیخ صدوق در مکتب فکری اسلام ظهور و بروز یافتند اما مگر این افراد چند تن بودند؟  به گفته نواب باید شیعیان بتوانند رسانه‌های جهان را به دست گیرند تا در شناخت مذهب تشیع به جهانیان موفق شوند.
/۶۲۶۲

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.