صفحه وب شما در مرورگرهای قدیمی درست نمایش داده نمی شود؟

۱۲ام بهمن ،

یکی از مشکلاتی که کاربران در بازدید از صفحات وب با آن مواجه می‌شوند عدم نمایش صحیح محتوا صفحه است که این موضوع از دو جا نشات می‌گیرد، اول استفاده از مرورگرهای قدیمی از جانب کاربر و دوم طراحی نادرست صفحه و در نظر نگرفتن تطابق با مرورگرهای مختلف از جانب طراح وب. مورد اول تنها با بروزرسانی مرورگر در بیشتر موارد قابل حل است اما مورد دوم مطلبی است که قصد داریم بخشی از راه حل آن را در این مقاله توضیح دهیم.

مرورگر اینترنت اکسپلورر و نسخه های قدیمی آن (مانند ۶ و ۷) کابوس طراحان و توسعه‌دهندگان وب بودند و هنوز نیز می باشند. دو سبب عمده نیز دارد، اول این که طیف قابل توجهی از کاربران وب یکی از نسخه های قدیمی مرورگر اینترنت اکسپلورر را روی سیستم عامل خود (ویندوز) نصب دارند و هنوز از آن استفاده می‌کنند با اینکه مرورگرهای تازه و قدرتمندتری نسبت به اینترنت اکسپلورر وجود دارند. سبب دوم نیز عدم رعایت استانداردهای وب از طرف مایکروسافت بود که در طراحی نسخه ۶ از اینترنت اکسپلورر به کار گرفته شد. حال پس از گذشت بیش از یک دهه از انتشار یافتن اینترنت اکسپلورر ۶، مایکروسافت تصمیم گرفته است تا تمامی استانداردهای موجود در وب را تا آن جا که ممکن است در اینترنت اکسپلورر ۱۰ رعایت کند، از این رو ابزاری را معرفی کرده است که با استفاده از آن می‌توان به نکات ضعف یک وبسایت در نحوه نمایش محتوا و ساختار برای مرورگرهای قدیمی (از جمله اینترنت اکسپلورر) پی برد و این موارد را تا آنجا که ممکن است رفع کرد. این ابزار modern.ie نام دارد که در قالب یک سرویس تحت وب امکانات فراوانی در اختیار توسعه‌دهندگان وب می‌گذارد.

قابلیت‌های modern.ie

این سرویس طی ۳ مرحله آنچه که ممکن است یک توسعه‌دهنده‌ی وب برای مطابقت پایگاه اینترنتی خود با مرورگرهای قدیمی فراموش کرده باشد را به وی یادآروی می‌کند. بخش اول یک پویشگر (scanner) است که با دریافت نشانی صفحه مورد نظر قادر است تشخیص دهد کدام کتابخانه‌های جاوااسکریپت (مانند jQuery) در آن صفحه وجود دارند و جه نسخه‌ای از آن ها موجود است یا این که گزینشگرهایی (selector) از CSS را تشخیص دهد که برای آنها fallback در نظر گرفته نشده است که این دو مورد از جمله شایع‌ترین مواردی می باشند که منجر به عدم نمایش صحیح محتوا در مرورگرهای مختلف می‌شوند.

بخش دوم طی یک همکاری با شرکت BrowserStack به دست آمده است. این شرکت ابزاری تحت وب را در اختیار کاربرانش می‌گذارد تا نحوه نمایش یک صفحه را در تمامی مرورگرها و نسخه‌های قدیمی شان کنترل کنند. تا قبل از این برای انجام چنین کاری یک توسعه‌دهنده یا طراح وب مجبور بود با استفاده از ماشین های مجازی (مانند VirtualPC یا VMware یا VirtualBox) و اعمال تنظیمات و پیکربندی‌های فراوان به مقصود خود می‌رسید اما حالا یک ابزار تحت وب (با فناوری رایانش ابری) وجود دارد که تمام این کارهای طاقت فرسا را برای کاربر حرفه ای انجام می‌دهد. لازم به ذکر است که ابزار یاد شده رایگان نیست اما برای توسعه‌دهندگانی که از پایگاه اینترنتی modern.ie استفاده می‌کنند یک دوره‌ی آزمایشی ۳ ماهه در اختیارشان قرار می‌گیرد.

بخش سوم شامل مجموعه‌ای از راهنماها و نکاتی است که یک طراح یا توسعه‌دهنده‌ی وب بایستی به آنها توجه کند و در صورت عدم توجه به آنها درگیر مشکلاتی می‌شود که رفع آن ها به امری طاقت فرسا تبدیل می‌شود مخصوصا در پروژه‌هایی که در سطح کلان و بین چند تیم نرم‌افزاری به اشتراک گذاشته شده باشند.

نزدیک به ۲ سال است که رویکرد مایکروسافت نسبت به فناوری‌های وب و برنامه‌های متن باز (OpenSource) به شدت در حال تغییر و البته بهبود است، از راه اندازی سرویس Openness گرفته تا همین سرویس modern.ie. آخرین نسخه‌ی اینترنت اکسپلورر نیز قرار است بالاترین میزان همخوانی با استانداردهای وب را در میان سایر مرورگرها به خود اختصاص دهد. سال ۲۰۲۴ برای مایکروسافت می‌تواند به سالی تبدیل شود که خاطرات تلخ ایجاد شده برای طراحان و توسعه‌دهندگان وب در یک دهه اخیر را تا آن جا که ممکن است از بین ببرد.

[منبع]

پیشنهاد می‌شود بخوانید:

آی کلاب
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.