طراحی جهانی یک هواپیمای شخصی

شاید این ضرب‌المثل قدیمی را شنیده باشید: «همه چیز را همگان دانند.» این مثل قدیمی، بنیان فکری برای راه افتادن برخی حرکت‌ها در دنیای جدید بوده است.

خصوصا در عصر اطلاعات که امکان ارتباطات گسترده بین افراد و متخصصان از نقاط مختلف جهان پدید آمده است.

اگر شما اهل برنامه‌نویسی‌های رایانه‌ای باشید، حتما با تفاوت‌های سیستم عامل ویندوز و لینوکس بخوبی آشنا هستید.

اگر هم نباشید، هیچ نگرانی به خود راه ندهید؛ چون من هم با جزئیات لینوکس آشنا نیستم! و تنها تفاوت مهمی که بین این دو سیستم عامل می‌شناسم در این خلاصه می‌شود که سیستم عامل ویندوز یک سیستم عامل قفل شده برای کاربر است.

یعنی کاربر به اصل کدهای ویندوز دسترسی ندارد و نمی‌تواند تغییری در آن ایجاد کند، اما سیستم عامل لینوکس بدون قفل و اصطلاحا Open Source به بازار ارائه می‌شود و همه کاربران به کدهای آن دسترسی دارند.

این ویژگی لینوکس باعث می‌شود هر متخصصی در هر جای دنیا بتواند در این سیستم عامل تغییراتی ایجاد کند و سیستمی جدید را توسعه و در اختیار سایر کاربران قرار دهد تا اگر مورد رضایت آنها واقع شد، بتدریج فراگیر شود. به این ترتیب انبوهی از متخصصان، بدون دریافت دستمزد، در ارتقای این سیستم عامل سهیم‌اند.

بتازگی یکی از متخصصان هوافضا نیز تلاش کرده همین ایده را در طراحی و ساخت هواپیماهای سبک شخصی به کار بگیرد. جان نیکول (John Nicol)، مؤسس شرکت میکر پلین (Maker Plane) معتقد است: افراد زیادی در اقصی‌نقاط جهان به پرواز علاقه‌مندند و دوست دارند هواپیمای شخصی داشته باشند، اما به دلیل برخی پیچیدگی‌های فنی و آشنایی نداشتن با برخی قسمت‌های هواپیما، این افراد به خرید هواپیماهای آماده یا نهایتا کیت‌های نیمه‌آماده رو می‌آورند.

نیکول ادامه می‌دهد: در دنیای جدید و با استفاده از ظرفیت‌هایی که شبکه اینترنت در اختیار ما قرار داده می‌توان بخش‌های مختلف یک هواپیما را با استفاده از توانایی متخصصانی از سراسر جهان طراحی کرد.

بر این اساس شرکت میکر پلین طرح اولیه‌ای از یک هواپیمای شخصی دو نفره را در سایت خود به نشانی makerplane.org قرار داده است.

کاربران و متخصصان با ورود به این سایت و عضویت در آن می‌توانند به نقشه‌های پایه هواپیما دسترسی پیدا کرده و سپس آن را با ایده‌ها و محاسبات خود تکمیل کنند.

بعضی از بخش‌های مهم این هواپیما مانند موتور و بال، اساسا به صورت پیمانه‌ای (Modular) طراحی شده و کاربران آزادی عمل بیشتری را برای ایجاد تغییر در آنها دارند.

کاربران این سایت در نهایت می‌توانند نقشه‌های ساخت هواپیما را که خود نیز در طراحی آن نقش داشته‌اند، از سایت دانلود کنند.

این شرکت همچنین کدهای CNC لازم برای ساخت قطعات مختلف مانند ریب‌های بال و دم، مقطع بدنه و سایر اجزا را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

با داشتن این نقشه‌ها، تنها چیزی که باقی می‌ماند خرید مواد اولیه مانند چوب‌های بالسا، پارچه‌های کامپوزیت، موتور، سیستم‌های اویونیک، سرور‌ها و مواردی از این قبیل است که در بسیاری از شهرها قابل دسترس است. البته یکی از گزینه‌های خوب برای تهیه مواد اولیه، همین شرکت است، چون در واقع چرخ اقتصادی این شرکت با فروش همین قطعات به کاربران می‌چرخد!

داغ کن - کلوب دات کام ارسال به کلوب


تکنولوژی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.