طرح واکسیناسیون علیه بیماری هاری

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان گناباد گفت با اجرای طرح واکسیناسیون هاری در ۶ماهه نخست سال جاری تعداد۷۵۷ قلاده سگ صاحبدار علیه این بیماری واکسینه گردیده اند.همچنین در کانونهای پر خطر تعداد۴۲ تک سمی نیز علیه هاری واکسینه شده اند.

به گزارش ایانا  دکتر علیرضا قدرتی افزود در این مدت تعداد ۱۲دوره آموزشی شامل برگزاری کلاس برای دامداران ونیزکارکنان شبکه دامپزشکی برگزار گردیده است. وی افزود بیماری هاری یکی از مهمترین بیماریهای مشترک انسان ودام میباشد که عامل آن ویروس است و عمدتااز طریق گزش حیوانات مبتلا به بیماری به انسان منتقل میشود.

وی با اشاره به پراکندگی بیماری در بین وحوش ودوره کمون طولانی بدون بروز علائم گفت برای جلوگیری از انتشار بیماری لازم است بیماری دربین وحوش منطقه پایش گردیده وسگها علیه این بیماری واکسینه گردند و همچنین باید سگهای ولگرد وبدون صاحب معدوم گردند.

دکتر قدرتی افزود باتوجه به اینکه بیماری فوق العاده خطر ناک وکشنده است بایستی به محض بروز هر گونه گزش ضمن شستشوو ضد عفونی نمودن زخم حاصله بامراجعه به مراکز درمانی اقدامات لازم برای پیشگیری از ابتلا انسان انجام شود.وی در پایان اشاره نمود روز ۲۸ سپتامبر (۷مهر) به عنوان روز جهانی هاری نامگذاری گردیده است و لازم است با اطلاع رسانی و آموزش از ابتلای افراد در معرض خطر به این بیماری جلوگیری گردد.

دام و طیور

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.