طلای ۱۴ عیار سیاه می‌شود

۲۳ آبان ،

چکیده: رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: با توجه به عیار پایین، طلای ۱۴ عیار پس از مدتی رنگ می‌بازد و سیاه می‌شود.

احمد وفادار در مورد پیشنهاد عرضه طلای ۱۴ عیار اظهار داشت: طلای ایران پیش از انقلاب اسلامی ۱۷ و ۱۸ عیار بود و کسانی که طلای ۱۸ عیار می‌فروختند، مشتری بیشتری داشتند، یا اغلب مردم طلا با عیار بالاتر را ترجیح می‌دهند.

وی با اشاره به عرضه طلای ۱۸، ۲۰ و ۲۱ عیار در منطقه خاورمیانه، افزود: در آن زمان با مشورت پیش‌کسوتان صنف تصمیم گرفته شد، تنها سه نوع طلای ۱۸، ۲۰ و ۲۱ برای مناطق مرکزی، یزد، و کرمان و مناطق جنوبی عرضه شود.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تصریح کرد: این روش ادامه یافت، تا جایی که طلای ۱۷ عیار بدون مشتری ماند و دیگر تولید نشد و جای خود را به طلای ۱۸ عیار داد.

وی با اشاره به سبب پیشنهاد بعضی اشخاص برای عرضه طلای ۱۴ عیار گفت: استدلال پیشنهاد دهندگان این است که چون با افزایش قیمت طلا، قدرت خرید طلای مردم کاهش یافته، برای کاهش قیمت، عیار طلا را به ۱۴ کاهش دهیم، اما اگر طلای ۱۴ عیار ساخته شود، اعتبار طلا از بین می‌رود.

وفادار گفت: علاوه بر از بین رفتن اعتبار طلای ایران در بین مردم کشور، این اعتبار در خاورمیانه هم از بین می‌رود و صادرات مصنوعات تولیدی در حوزه خلیج فارس متوقف خواهد شد.

وی گفت: تنها کشورهای روسیه، آلمان، انگلیس و بعضی مناطق امریکا در دنیا طلای ۱۴ عیار تولید می‌کنند و در سایر کشورها، عیار طلا ۱۸ است.

وفادار ادامه داد: کشور ایتالیا که مرکز تولید طلا در جهان است، طلای ۱۸ عیار تولید می‌کند.

*مخالفت فعال ۵۰ساله در بازار طلا با عیار ۱۴

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: در این باره با سازمان استاندارد مذاکراتی صورت گرفته و با توجه به تجربه ۵۰ ساله فعالیت بنده در این صنف، ما در برابر پیشنهاد طلای ۱۴عیار مخالفت می‌کنیم و مانع از این اقدام می‌شویم.

به گفته وفادار، عده‌ای می‌خواهند با عرضه طلای ۱۴ عیار بتوانند طلای ۱۲ و ۱۰ عیار عرضه کنند.

وفادار تصریح کرد: طلای ۱۴ عیار با توجه به عیار پایین طلا، پس از مدتی سیاه می‌شود و حالت طلایی خود را از دست می‌دهد.

وی با بیان اینکه این پیشنهاد انجمن سازندگان طلا ارائه شده، افزود: عباد محمدولی و عده‌ای از همکاران او این پیشنهاد را مطرح کرده‌اند، در حالی که اغلب هم‌صنفان وی با این کار مخالف می باشند.


ارانیکو – آخرین خبرها و مقالات
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.