ظرفیت خالی تولید کامیون

گردآوری توسط گروه خودرو ممتازنیوز

 ظرفیت خالی تولید کامیون

ظرفیت خالی تولید کامیون

دوشنبه گذشته در صفحه خودرو یکی از روزنامه های اقتصادی یادداشتی با عنوان «وقتی کامیونی برای خرید وجود ندارد» درج شده بود که انجمن خودروسازان در پی این یادداشت جوابیه‌ای ارسال کرده که در ذیل می‌آید.

به گزارش ممتازنیوز، متاسفانه در سال‌هایی که از سوی مقام معظم رهبری به نام حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی و حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی نام‌گذاری شده است، عده‌ای سودجو با ضعیف جلوه دادن تولیدکنندگان داخلی و بدون کیفیت خواندن محصولات و تولیدات داخلی به‌خصوص کامیون‌های تجاری سعی در متقاعد کردن مسوولان برای وارد کردن خودروهای مستعمل به داخل کشور را دارند که یقینا از این بابت سودهای کلانی نصیب افراد ذی‌ربط می‌شود که در این رابطه موارد ذیل قابل ذکر است.
۱- در حال حاضر ظرفیت تولید واحدهای تولیدکننده کامیون و کامیونت نه‌تنها جوابگوی نیازهای کشور است؛ بلکه می‌تواند کشورهای همسایه را هم تحت پوشش قرار دهد. این در حالی است که با توجه به شرایط تحریم اکثر خودروسازان تجاری با ظرفیت کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت واقعی خود مشغول به‌کار هستند که ادامه این روند می‌تواند امنیت شغلی کارکنان این بخش را شدیدا تهدید کند.
۲- با توجه به رکود حاکم بر بازار خودرو، به‌رغم فشارهای به‌وجود آمده ناشی از تحریم‌ها، اکثر خودروسازان تجاری مواد اولیه برای تحویل فوری و تامین نیاز بازار را دارند.
۳- کیفیت خودروهای تولید شده داخلی براساس استانداردهای معتبر داخلی و بین‌المللی از جمله استاندارد ۵۵ گانه EEC اروپا است که به تاییدیه موسسات بین‌المللی از TUV آلمان و UCA بلژیک رسیده و در صورت عدم‌وجود استانداردهای لازم اصلا اجازه شماره‌گذاری به آنها داده نمی‌شود.
۴- عدم‌استقبال مالکین خودروهای فرسوده برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل کشور، به دلیل نبود منابع مالی کافی که باید از طرف بانک‌ها تامین شود و عوامل بازدارنده که باید از طرف سازمان مربوطه اعمال شود، است.
۵- با توجه به شرکت مالکی بودن اکثر کامیون‌داران در خارج از کشور، آنها سعی در حداکثر بهره‌برداری از سرمایه‌گذاری انجام شده را دارند؛ بنابراین کامیون‌های دست دوم در خارج؛ از رده خارج شده شده‌اند، زیرا خودروهای مذکور حدود دو میلیون کیلومتر کارکرد داشته‌اند، ناگفته نماند عوامل سودجو می‌دانند چگونه کیلومتر شمار این خودروها را با ترفند خاص کمتر جلوه دهند و این کامیون‌ها با ظاهری آراسته، ولی باطنی تهی و بدون گارانتی و امکان دسترسی به قطعات در اختیار رانندگان مظلوم قرار می‌گیرند و در مدت کوتاهی خریداران را دچار مشکلات و معضلات عدیده‌ای خواهند کرد.
۶- قابل‌توجه نویسنده محترم مقاله، در زمان تحریم، غربی‌ها حاضر نبودند حتی قطعات یدکی خودروهایی را که قبلا به ایران تحویل داده‌اند به‌عنوان خدمات پس از فروش در اختیار شرکت‌های تولیدی قرار دهند اکنون چه شده است که حاضرند خودروهای مستعمل را که از نظر خود آنان نیز اسقاطی محسوب می‌شود، به ما بدهند.
منبع: دنیای اقتصاد


پرشین خودرو |
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.